Vi byggde hus år 2000 och anlitade en lokal byggfirma. Då de inte byggt timmerhus förut så kunde de inte ge något exakt pris, men gav oss ett muntligt pris på ca 240 000 kr (den totala kostnaden blev ca 520 000, då ingick iofs grunden, en torpargrund). Huset kom i färdiga sektioner.

Nu skall vi tyvärr sälja huset och jag går igenom lite papper och fakturor. Jag vet att jag regerade på detta för länge sedan, men inte orkade ta tag i det då eftersom jag varit mkt sjuk de senaste åren.
MEN...byggfirman har gett oss, enligt önskemål från vår sida, plockorder från det byggvaruhus där de införskaffade en del saker som inte ingick i själva husleveransen.
Kollade alltså igenom dem nu och finner saker som:

Snörslå/krita
Avloppsluftare m. tak
Spikklammer och häftklammer
Casco pistol för 300 ml patron
Slidkniv
Meterstock
Skarvsladd
Sopsäck
Handsåg
Häftpistol med klammer
Stickpropp jord pvc
Snickarpennor
Halogenglödlampa Neolux 300W
Halogen
Handskar
Sticksågblad
Måttband
Isloeringskniv
Slidkniv nr 2
Murbrukshink
Handsskar (igen)
Sågkedja Partner slimcut
Skarvsladd rev 3x1 25 meter 3 st
Meterstock
Slidkniv

Många av dessa saker är ju sådana man tycker en byggfirma skall ha och har de ex. inte ens en slidkniv så bör väl DE stå för den kostnaden, de behöll ju grejerna efteråt.

Vad av ovanstående är rimligt att de tagit betalt av oss för?
Kan man öht komma 7-8 år senare och begära tillbaka pengar?

Mvh Ansa
 
Det är väl lite tufft att komma efter så många år, även om preskriptionstiden rent juridiskt borde vara tio år och även om det är sådant som man utgår från att snickare har.

Problemet är väl att det inte är jättemycket pengar att bråka om. Det är inte värt att starta en process för det där, som så vitt jag kan bedöma inte ens uppgår till mer än 2-3000kr. Jag tycker du skall lägga det där bakom dig, och sedan använda din tid till positiva saker och att må bra.
 
  • Gilla
rullene
  • Laddar…
Mycket av det på den listan är ren förbrukningsmateriel som man antingen tar ut direkt på byggets räkning eller debiterar kunden. Se det som att du fick en specad lista och jag ser faktiskt inget som ser konstigt ut.

/Kent
 
Är det inte så, enligt svensk lag, att om en entreprenör uppger ett CA pris FÅPR det inte diffa mer än 15% ???

Se RO05, ABS kontrakt mm mm m ?
 
Det förutsätter att det inte sker ändringar från beställaren, det är rätt vanligt att saker ändrar sig under byggtiden och det drar med sig en del extrajobb som helst skall debiteras separat.
Å andra sidan så regleras sådant med i olika kontrakt, muntliga kontrakt rörande bygg är inte så speciellt lyckat om det inte rör sig om mindre jobb.

/Kent
 
Swetrot skrev:
Problemet är väl att det inte är jättemycket pengar att bråka om. Det är inte värt att starta en process för det där, som så vitt jag kan bedöma inte ens uppgår till mer än 2-3000kr. Jag tycker du skall lägga det där bakom dig, och sedan använda din tid till positiva saker och att må bra.
Må bra vill vi väl alla, men det är olika från person till person hur man man ska uppnå det. Det är säkert skönt om man har ett sådant psyke (och framför allt en sådan ekonomi) att man kan strunta i sånt här. Personligen är jag sådan att jag mår dåligt av att veta att jag blivit lurad.
 
Naturligtvis kan känslan av att ha blivit lurad bidra till att man mår dåligt. Men, någonstans måste man kunna släppa saker istället för att destruktivt riva upp sår efter lång tid, utan att det finns några förutsättningar till att det skall bli bättre. Det handlar knappast om en rulle sopsäckar, några handskar och en snörslå, utan om att man inte var stark nog att ha koll på kostnader, avtal, räkningar och fakturor för 7-8 år sedan. Frågan är om man inte har mest att vinna på att se till att man framledes har styrka nog att ha koll på saker, istället för att riskera att knäckas rejält i en lång och utdragen rättsprocess för något som hände "för länge sedan"...

Det är svårt med känslor, och jag känner att jag kanske riskerar att trampa trådstartaren på tårna med det här. I sådana fall ber jag allra ödmjukast om ursäkt. Det är inte min avsikt. Avsikten är istället att förklara att det finns inga ekonomiska eller ens juridiska skäl att driva en sådan här tvist, och då kan det bli en "snyting" till sedan när man kommer dit.
 
Swedrot>Ytterst sällan att jag skriver eller ens säger att jag är imponerad men just nu är jag det.
Och ja, jag uttrycker mig mycket mer fyrkantigt, så att säga, på forum.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.