Hej!

Jag har bilat upp delar av golvet där nya vattenrör, avloppsrör och golvbrunn ska läggas, se bilder. På vissa ställen var inte den gamla betongen så tjock så där kom jag ner i makadamen (vi har platta på mark utan isolering).

Hur lång tid tar det för den att torka och bränna (det är 20° varmt i rummet)? Egentligen är min fråga snarare; hur länge måste jag vänta innan jag kan flytspackla det, lägga på golvvärmeskivor i EPS/aluminiumplåt samt lägga klinker? Tar det mindre tid om jag höjer värmen i rummet?

Mvh
Mats
 
  • Uppbilat golv 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppbilat golv 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att säga. Men har du högre temperatur och god ventilation så går det snabbare.
 
Relativt tunnt och med god vent och hög värme så skulle jag vänta 2-3 dagar om jag skulle flytspackla direkt med klinker. Du nämner golvvärmeplåt, ska denna ligga under och du flyspacklar ovanpå, lite dum är jag så jag fattar inte riktigt din turordning. Eller ska du flyta först och sedan plåtar och flyta igen och sedan klinker?

Hur som helst om du lägger något på som är tätt, plåt, eller annat plastmaterial så bör du vänta ytterligare någon vecka för att låta det torka ut ordentligt
 
Nej, du är inte alls dum! Jag skrev det inte i klartext så det är ju inte så lätt att veta :)

Först betong, sen ska jag flyta. Efter det lägger jag på golvvärmeplåtarna som man gör fast i flytspacklet med en särsklid fix. Efter det lägger man klinkerfix och klinker direkt på golvvärmeskivorna (d.v.s. aluminiumplåtarna).

Jag har pratat med en betongtillverkare nu. Där jag ska gjuta tjockt (ca 150mm) säger de att det tar minst 4 veckor. Det är inte bra. Jag har brått. Ajajajaj. Å andra sidan tipsade han om ett golvbruk som är bränt och torrt på 2-3 dygn. Det är bra. Det är inte bra att det kostar dubbelt så mycket som betongen. Återigen är det bevisat att tid är pengar... :surprised:
 
Skånepåg skrev:
Nej, du är inte alls dum! Jag skrev det inte i klartext så det är ju inte så lätt att veta :)

Först betong, sen ska jag flyta. Efter det lägger jag på golvvärmeplåtarna som man gör fast i flytspacklet med en särsklid fix. Efter det lägger man klinkerfix och klinker direkt på golvvärmeskivorna (d.v.s. aluminiumplåtarna).

Jag har pratat med en betongtillverkare nu. Där jag ska gjuta tjockt (ca 150mm) säger de att det tar minst 4 veckor. Det är inte bra. Jag har brått. Ajajajaj. Å andra sidan tipsade han om ett golvbruk som är bränt och torrt på 2-3 dygn. Det är bra. Det är inte bra att det kostar dubbelt så mycket som betongen. Återigen är det bevisat att tid är pengar... :surprised:
Antar att du ska du köra med golvvärmeplåtarna med inbyggd isolering nedåt mot plattan.

Om det bara är att använda betong för att fylla igen det di bilat ur kan du fylla igen med snabbhärdande betong eller EPS-cement för att snabbare kunna gå vidare. Kör du med EPS-cement måste du dock tänka på att ha tillräckligt tjockt med flytspackel ovanpå för stabiliteten och är det stora ytor kan detta bli ordentligt dyrt

// Mats
 
28 dygn....sen har det krympit klart i betongen.. iofs kan du spackla innan men inte göra ytskiktet
 
Skånepåg skrev:
Hej!

Jag har bilat upp delar av golvet där nya vattenrör, avloppsrör och golvbrunn ska läggas, se bilder. På vissa ställen var inte den gamla betongen så tjock så där kom jag ner i makadamen (vi har platta på mark utan isolering).

Hur lång tid tar det för den att torka och bränna (det är 20° varmt i rummet)? Egentligen är min fråga snarare; hur länge måste jag vänta innan jag kan flytspackla det, lägga på golvvärmeskivor i EPS/aluminiumplåt samt lägga klinker? Tar det mindre tid om jag höjer värmen i rummet?

Mvh
Mats
Såg att det var andra som undrade men hur hade du tänkt att isolera? Jag har ev. ett liknande projekt i min tvättstuga och senare även badrum. Är naturligtvis tveksam till att bila upp golvet helt så detta låter som en tilltalande lösning.
 
Vi har ingen isolering under resten av vårt hus, så därför tänker jag inte isolera denna lilla yta heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.