Från det att ni fick ideérna om att kanske skulle ni bygga nytt hus till dess att första spadtaget var taget tog det?
Sedan hur lång tid tog det innan huset var klart ?

Själva så räknar vi att vi fick ideén om att bygga förra året och kanske att vi flyttar in inom 3-4 år.
 
från idé till spadtag tja ca 6 månader, från idé till att vara överens om husmodell osv ca 2-3 mån. Man ska inte vara rädd för att leva och låta dagar av livet slösas bort på funderingar :)
 
cattis skrev:
Man ska inte vara rädd för att leva och låta dagar av livet slösas bort på funderingar  :)
När man är i planeringsstadiet av hus så är det nog bättre att fundera en gång för mycket. Låt ideér mogna. Tittar jag själv på de husskisser jag gjorde för 1 år sen, så kan jag säga, att jag är glad idag att jag inte byggde det huset.
 
C:a 1 år om planerna går som det är tänkt (vilket förmodligen inte händer) med byggstart av grund i maj-03.

Som sagt, rita och begrunda flera skisser. Terrorisera kompisar med hus, kolla rumsstorlek, planlösningar etc.

Sist men inte minst - läs allt på detta forum!! (fast en del blir ju censurerat :D)
 
Jag hade väl tur som hittade PLANLÖSNINGEN med stort P på en gång då...
 
Håller med om att man bör ta det lugnt och inte stressa fram en planlösning bara för att man vill flytta så fort som möjligt. Man hinner ändra sig tusen gånger!
Hittar man något direkt är det ju bara att gratulera, men så har det inte varit för oss direkt. Vi köpte vår tomt i april förra året och har ritat huset själva, men det tog minst 6 månader innan vi var helt nöjda med planlösningen. Det är mycket som man funderar fram och tillbaka på och man får idéer hela tiden när man tittar i huskataloger och tidningar, för att inte tala om tips och varningar från vänner som redan har byggt hus.

Sedan valde vi att vänta med grundarbetet till februari/mars och det är vi glada för nu... :)
Men det ska bli otroligt kul när vi väl sätter igång!
 
Ungefär ett år från det att vi bestämde oss för att bygga till att vi började på grunden. Då ska jag tillägga att de grova ritningarna var klara efter 6 månader, då vi ansökte om bygglov. I och med att allt detta med kommunen kom mitt i sommaren fick vi extra lång tid på oss. Vi har i efterhand ändrat lite, men inte så att bygglovet behövdes sökas om. Idéer om lösningar inomhus ändras hela tiden (senast idag :D) men det löser man på plats tillsammans med snickarna.

Håller med Cattis, hittade antagligen "drömritningen" direkt och sen hade vi ganska klara idéer, samt att vi (tackolov) var överrens om husets utformning. Sedan hade vi sån tur att tomten som vi hittade, hade inte bara drömläget utan var dessutom perfekt för huset!
 
Både jag och min sambo är ganska veliga av oss så för oss kommer det att ta lite mer än två år från tomtannons till färdigt hus. Tomtannonsen var ute i mars 2001, köpet klart i september. I december samma år fick vi första husofferten som vi tyckte var för dyr, i januari 2002 tröttnade en annan firma på oss och tackade nej. Först i mars 2002 fick vi offerten från det husföretag vi valde och skrev kontrakt 12 juni. Förhoppningsvis flyttar vi in i slutet av april 2003.

Vi hade inte planerat att bygga hus från början. Till vår fullständiga överraskning fick vi köpa tomten för ett rimligt pris och jag kan säga att vid det stadiet så var våra kunskaper om husbygge synnerligen begränsat. Jag tror vi kunde namnet på Älvsbyhus, Eksjöhus och Myresjöhus. Det var allt.
 
Ju äldre man blir desto mer förr har man ju att tycka va´bättre !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.