Hej,
Hur lång tid har det tagit er att totalrenovera badrum? Vi ska flytta en vägg, dra nya rör, bila upp golvet, fuktsäkra, kakla och allt annat smått som krävs i ett 15m2 badrum. Hur lång tid bör man beräkna då man bara kan jobba kvällar o heljer och har en liten bebis?
Vad bör man ta hjälp av fackmänn till med tanke på tidsvinst v/s pris?

Ja hur gjorde ni?:surprised:
 
De felsta offerter vi drog in sade 4 veckor för 2st. I realtieten tog det 10 och 14.......vi byggde två badrum från underlag kan man säga. VVS och sånt var framdraget, inte mer...

Det är med en firma. jag har inte en susning om man gör det själv. Beror väl på hur händig man är och hur noggrann?

ett halvår till år om man jobbar kväll/helfg delvis...?
 
Åsa76 skrev:
ett halvår till år om man jobbar kväll/helfg delvis...?
Nja, 3 månader kan nog de flesta klara sig på att göra det själv på om man har alla helger och kvällar tillgängliga. Mitt första badrum var färdigt på 4 månader men då reser jag ganska mycket i tjänsten. Observera att jag fick offert på badrummet efter två månader från att hantverkare var och tittade... Då hade jag redan kommit halvvägs.
 
Det ska ta max 3-4 veckor innan badrummet är användbart. Sen kan det ta några veckor till innan den absolut sista målardroppen kommit på plats. Det som drar ut mest på tiden är dörrfoder, tröskel och sånt.
 
" Det som drar ut mest på tiden är dörrfoder, tröskel och sånt. " samma som med listerna när man bytt golv altså:p
Tack för alla svar hitils och tar gärna emot mer.
Lite extra info: min man är hemma pappa ledig så jag antar att vissa dagar kan han få lite gjort med under dagtid.
 
BAS skrev:
Det ska ta max 3-4 veckor innan badrummet är användbart. Sen kan det ta några veckor till innan den absolut sista målardroppen kommit på plats. Det som drar ut mest på tiden är dörrfoder, tröskel och sånt.
3-4 veckor att riva ett gammalt badrum och bygga upp ett nytt? Tror jag inte ett dugg på. Dörrfoder är det minsta problemet i sammanhanget skulle jag vilja påstå.
 
Nej, jag tror inte heller på 4 veckor. Våra "proffessionella" hantverkare som jobbat åtminstone 4 timmar per dag gjorde ett badrum på runt 10 veckor. Från ingenting då.

Men då ingick lite vänt på elektriker, torktider, lite vänt på röris...mm..mm.. men det bör man ju räkna in i tiden.
 
Vi brukar fixa ett badrum från rivning till färdigt på mellan 3-4 veckor, givetvis beroende på storlek och plattsättningskonstruktion. Dock måste det tilläggas att det ibland tillkommer jobb man inte räknade med från början.

Ett normalstort badrum utan några extravaganser ordnas normalt sett utan problem på 4 veckor, Är det riktigt bråttom går det på 2 veckor.
 
Abbedabbe skrev:
Vi brukar fixa ett badrum från rivning till färdigt på mellan 3-4 veckor, givetvis beroende på storlek och plattsättningskonstruktion. Dock måste det tilläggas att det ibland tillkommer jobb man inte räknade med från början.

Ett normalstort badrum utan några extravaganser ordnas normalt sett utan problem på 4 veckor, Är det riktigt bråttom går det på 2 veckor.
Jo, att proffs på heltid klarar det kan jag tänka mig. Men inte en hempulare under premisserna "då man bara kan jobba kvällar o heljer och har en liten bebis". Då tar det nog betydligt längre tid än så.
 
  • Gilla
OestlundJ
  • Laddar…
Jag står fast vid 3 månader om man har 2x8h (helg) + 5x 2-3h per vecka, dock inte inräknat inköp av material då det kan ta allt från timmar till veckor. Jag utgår från att gamla badrummet inte är kaklat/klinkrat och att avlopp sitter på samma ställe. Tidsuppskattning:

Rivning av gamla badrumet 12-16h
Riva vägg 4h
Bilning/byte av golvbrunn 4h (hyr Hilti 805)
Regla upp väggar 8h (planering var man fäster upp nya möbler etc med kortlingar)
Gipsa 8h
Spackla golvet 6h
Tätskick 6h
kakla vägg inkl fog 15-20h
Lägga klinkers inkl fog 8h
Rör (om utanpåliggande) 6h
Installation av amaturer/möbler 8h
 
Ett "normalt" badrum på ca, 5 kvm hinner du på en månad men det förutsätter att du har planerat in elektriker och rörmokare samt att du jobbar 3-4 timmar per kväll och 16 timmar per helg.
I ditt fall får du lägga till tiden för väggen som ska flyttas.
Du bör klara badrumsbygget på två månader, om det handlar om ett "normalt" projekt.
 
I mitt fall ska jag snart påbörja månad 3. Började riva den 3e august. I dag blir sista plattan lagd på golvet, sen är det klinka väggar installera väggtoa och handfat och innertak. Nu har detta tagit mycket längre tid än beräknat. Utbyggnad och avbärning av tak var en av de eftra grejerna att göra. Min sambo har pluggat / praktiserat på annan ort under 7 av veckorna ( varit borta 2-4 dagar i stöten i bland hela helger) Då har jag varit ensam med 4 barn, inte mycket jobba då inte ;) Nu ser jag en ende på jobbet iaf. Räkna med 5-9 veckor om du får jobba några timmar om kvällarna och hela helger.
 
Hus-kvarna skrev:
Då har jag varit ensam med 4 barn, inte mycket jobba då inte ;) .
Då låter den där lilla bebisen som ett mindre problem i det här projektet...
 
Tog typ 7-8 månader för mig men då var det bärande vägg som skulle bort samt tillverka helt nytt bjälklag och tänka till för två badrum samtidigt (det ena (färdiga) ligger under det andra). Men från "golvspån klart" till färdigt badrum tog det väl 5 månader då med gjutning av platta och så vidare.

Men jag har vart kort om stålar också under vissa tider samt lat och med trasig panna. Dvs andra saker har kommit emellan några veckor.

1 månad tror jag är väldigt svårt 2 är troligen realistiskt om man ligger i.

Lister är inte problemet, de fixade jag på en halvdag.

Gjort allt själv. Lite hjälp av sambon då och då då fler händer behövts samt med barnen som annars är väl bra på att hjälpa till.

Sen TROR man att det är bara att göra si och så, sen när man står där med hammaren i hand så tänker man till om hur ska jag göra med det där röret, ska jag sätta regeln 5 cm från väggen så det passar med handfatet, fram med bruksen, kolla CC avstånd för att passa in osv. Sånt som ser självklart ut när det är klart men som måste vara rätt på planeringsstadiet.

75% av min tid gick åt att tänka och planera. Det mest arbetsintensiva är kakel och målning/spackling samt tätskikt.

Generalfel som fel CCavstånd på bultar till muggen när kaklet redan sitter är sällan särskilt roliga. Jag klarade mig rätt bra från såna iaf :D
 
Räknar med 10 dagar, 4 hela och resten kvällar efter jobb.

Det som ska göras är dra ner gammla gips skivor med kakel, Kompletera med reglar, spackla taket och montera in spottar. Rören ska in i väggarna för att jag inte gillar utanpåliggande. Toan ska bilas bort ca 40 cm för att komoden ska få plats.
Nya väggskivor ska på plats. Sen tätskickt och kakel o klinker. Lite klyddigt kakel med mönster på en vägg som ska vara fondvägg. Lite klinker på golvet och sen fog :)

Ganska litet badrum på 5kvm med ett fönster och 2 brunnar.

Hoppas på att bli färdig lite tidigare men vissa kvällar e man lite trött när man kommer hem så vi får se om man orkar pula hemma åxå


MvH Alex
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.