Hej har kollat på flera hus. Vi har en tomt och ska bara välja leverantör.
Hur lång är dom olika företagens leveranstid på sina hus?

Från att bygglovet är klart tills man får flytta in.


Vad har ni fått och villet bolag.


Mvh Anders
 
Hej hejbah,

bygger med Skidstahus. Vi skrev kontrakt med husleverantör 22 Juni. Fick beslut om bygglov 23 september (Södertälje kommun). Skrev avrop med husleverantör (avtalet som sätter huset i produktion) den 20 oktober. Slutbesiktning kommer att ske den 28 Maj.

Vad har vi fått? Förhoppningsvis det vi betalat för. Jag tror det viktigaste är vilka hantverkare man får tag på, sen påverkar naturligtvis husets grundkvalité vad slutprodukten blir.

Ett annat tips jag vill ge dig är att föröka få tag på en riktigt bra KA som även kan vara kontrollant för bygget. Jag lyckades få tag på en riktigt bra KA genom förfrågan på detta forum. De 16.000kr jag betalar för dessa 2 tjänster är väl värd investering för att ha en kunnig person som övervakar mitt bygge.

Lycka till.
 
Mitt råd är att hitta en leverentör som kan bygga det hus ni är ute efter och där gäller precis det som Enhörningen påpekar att få tag på duktiga hantverkare som ska sätta ihop eller bygga huset för ett lyckat resultat.

Att jämföra hur lång tid det kan ta för olika hustillverkare att bygga ert hus känns spontant som en fråga som kommer efter att ni hittat rätt planlösning, rätt utseende på fasaden, rätt standard, rätt pris och framförallt lämpliga hantverkare att bygga huset och en säljare som ni litar på.;) Dvs. ett sista steg att skilja två eller kanske flera likvärdiga alternativ från varandra och inte som en utgångspunkt.

Att välja husleverantör efter hur snabbt de kan bygga ert hus skulle jag nog avråda från. Om ni istället lämnar lite uppgifter vad ni ställer för krav och vilken standard ni kräver så kan ni nog få bättre råd.

Sen håller jag absolut med Enhörningen om att om man inte har så stor koll på bygget så ska man absolut investera en del pengar på en KA eller byggnadsingenjör som följer bygget löpande och kollar att allt är OK.

För att svara på frågan så brukar det väl ta ca 4-5 månader att bygga huset och sen skiljer det väl säkert från tillverkarna hur lång leveranstid dom har just för tillfället.
 
Ca 1 år tar det från att du skriver första kontraktet med en hustillverkare. Därefter ska det ju sökas bygglov (oftast så börjar inte hustillverkaren med planering av huset förens bygglov är beviljat), fixas hantverkar mm. Sedan är det ju själva byggtiden. Normalt vid NF-hus är 20 veckor (+/- 2 veckor), och då ska grunden vara klar innan själva monteringen av huset det drar igång.
 
Vi skrev kontrakt 22 december.
Bygglov klart 17 februari.
Avrop av hus 1 mars.
Husresning 7 juli
Slutbesiktning 3 december.

Just nu ligger vi ca 2 veckor före tidplan, men husresningen går nog inte att få mer än någon dag tidigare på sin höjd. Vad som kan spara tid är att när byggarbetarna kommer tillbaka efter semestern i Augusti har plattan redan vilat i över 2 månader från gjutning så man slipper vänta på den när det gäller att göra klart golven....
 
Hej, byggt med LB-hus. Om jag inte minns fel så hade vi ca 37 veckor från avrop till tillträdesdag.
 
Vi bygger med LBhus och har 36 veckor i byggtid efter avrop, vilket innebär att allt jobb med bygglov och ritningar inte är med räknat i den tiden. Sen kan semesterveckor förlänga tiden ytterligare (men inte för vår del). Vi skrev kontrakt 090331 och får tillträde 100701. Detta (36 veckor) är en väl tilltagen tid för företaget. Det har inte hänt så mycket de senaste veckorn. Det som återstår är bänkskiva, mosaik i köket, den sista parketten, vitvaror, lite målarjobb och spotar i köket (som verkar ha blivit fel) och spotar i bad och wc. Bygget kan följas på www.vibyggerhus.blogspot.com
 
Ville kolla ert bygge på den adress som du har angett! Men det enda som kommer fram är en karta över tomter som är upplagd 2006! Har du verkligen skrivit rätt adress?
 
37 veckor från avrop till tillträde är nog vanligt. En del har 32-36.
 
Vi fick bygglov i januari, markkillarna kom i böran av april och vi flyttar in i slutet av juni. Hoppas vi:)
 
Vi fick bygglov feb, plattan lagd i april, hus stomrest kommer 8 juni inflyttning den 1 sep :)
 
Tack för alla svar kanon bra
 
Hjältevadshus. Avrop V23(Igår). Byggstart V42. Inflytt V45.

OBS! Tappar 4 veckor på grund av Industrisemestern.

//Sleipner
 
2009-09-15 - Första mötet med Smålandsvillan
2009-12-16 - Reserverade tomt
2009-12-22 - Sista kalkylen med Smålandsvillan
2009-12-30 - Lånelöfte från banken.
2009-12-30 - Kontraktskrivning med Smålandsvillan
2010-01-20 - Valde tapet, kakel etc
2010-02-18 - Bygglov beviljat
2010-05-17 - Schaktning påbörjad
2010-06-18 - Huset kommer :wow:
2010-07-09 - Slutbesiktning
 
Zuzza skrev:
Ville kolla ert bygge på den adress som du har angett! Men det enda som kommer fram är en karta över tomter som är upplagd 2006! Har du verkligen skrivit rätt adress?

Jag ber verkligen om ursäkt. Helt fel adress

Korret adress är: www.salstatosee.blogspot.com

Hoppas ni hittar något att läsa om, 22 dagar till inflytt. Då kommer ännu mer bilder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.