Är på G med att bygga en mindre stuga. Gör huvuddelen av snickeriarbetet själv tillsammans med vänner och tänker köpa in el, vvs, ytarbetena i badrumet och takläggningen.
Sitter med sista delarna för att få ett rimligt grepp om vad kalaset kommer att kosta och behöver hjälp med vad takläggningen kan kosta. Underlags- och ytpappen köper jag in själv så det jag behöver hjälp med är att uppskatta hur lång tid arbetet med att lägga underlagspappen och ytpappen tar.
Längden på taket är 13, 5 m och totala ytan ca 120 m2. Taklutning 45 gr. Två stycken genomföringar - braskamin och luftning.
 
Rickard.
Jag tycker det låter som en ganska dålig idé, man betalar inte ett proffs dyra pengar för att lägga något annat än skarvsvetsad papp. Det är helt enkelt inte kostnadseffektivt då pappen är ungefär lika dyr och går snabbare att montera.

Jag tycker det är svårt att uppskatta tid på så branta tak då dom tar mycket längre tid men det känns som att två dagar för två mann bör räcka men det är somsagt bara min känsla. Detta är ett mycket fysiskt arbete så skillnaden i tid kan vara stor beroende på vem du hittar.
 
Jag skulle definitivt ta in hantverkare för det där. Fy fan för att klättra och jobba på ett så brant tak. Har man inte heller redan säkerhetsselar, pappspikpistol osv. så drar ju kostnaderna lätt iväg ändå.

Å andra sidan är det inte bara pappen som ska på, utan även råspont. Det tar ju också tid, och säkert mer tid än att rulla ut pappen. Och lite vindskivor och grejer på det.

Offertläge. Ett par dagar är nog inte orimligt för ett par man, men jag skulle inte bli jätteförvånad om det var i underkant.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Jag var som vanligt otydlig, tidsuppskattningen är alltså bara för montering av ytpappen. Underlagspappen bör man montera när man spikar råsponten ändå men ska takfirman göra det så tar det såklart mer tid.

Det jobbigaste och mest tidskrävande är inte montaget utan att hålla på med stegar osv så man har någonstans att stå.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Jag var som vanligt otydlig, tidsuppskattningen är alltså bara för montering av ytpappen. Underlagspappen bör man montera när man spikar råsponten ändå men ska takfirman göra det så tar det såklart mer tid.

Det jobbigaste och mest tidskrävande är inte montaget utan att hålla på med stegar osv så man har någonstans att stå.
Råsponten kommer vänner till mig att fixa, så förstår jag dig rätt att du i grova drag tror att det behövs 2 man i 4 dagar för att lägga underlags + ytpappen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.