Ska snart gräva ut ca. 20cm för en infart/parkering på ca.150kvm där det idag är gräsmatta. Beläggningen ska bli singel/natursten av någon variant.

Hur lång tid skulle ni uppskatta att det tar att gräva ut vid bra förhållande om man använder följande olika alterantiv. Bortse från vilket som är roligaste alterantivet (för det är enligt mig nummer 2).

1. Gräva för hand, spade+skottkärra för 1person

2. Hyra minigrävare

3. Anlita en grävare

Ska göra merparten av arbetet själv men osäker på grovarbetet, om jag ska låta det ta tid eller om jag vill betala för det.
 
Jag gjorde just detta för en månad sen.
Jag beställde jobbet av en schaktfirma, de körde dessutom bort alla massor från tomten.
Jobbet tog väl en halv dag ca, räkningen hamnade på 7 papp, då ingick det makadam som vi själva fick fördela ut.
 
Hej.

1. Vet ej och har inte för avsikt att ta reda på det;-)
2. Mindre än 2 dagar, inklusive lärtid.
3. ca en halv dag.

Jag har själv hyrt minigrävare i samband med dränering och urgrävning av källare och uppskattningen är baserad på mina erfarenheter....

Henrik
 
Ett ärligt råd - om du kan få tag i en seriös grävare som kör på timme så hyr in grävare!!! Vet själv efter att ha grävt om en dränledning för hand (fick ändå viss hjälp av en granne med en enkel mingrävare) vad det sliter att gräva. I mitt fall fanns det tyvärr inget alternativ just för tillfället utan jag hade fått vänta. Se bara till att du får timpriset och en uppskattning vad det skall ta, sedan kan ni komma överens om att grävaren får OK att förbruka 4 eller 8 timmar eller vad det nu tar och så stämmer ni av efteråt. Grävning är ett fruktansvärt skitgöra som man använder maskiner för. Ett alternativ är naturligtvis att hyra minigrävare och lära sig.

/Anders
 
Vad ska du göra med de 30m3 som du gräver undan?
 
Tack för info och råd, det jag gräver ut har jag användning för att fylla ut på andra ställen.
Låter som om jag får höra mig runt bland trakten grävare
 
Jag skulle tro att det tar omkring 100 mantimmar att göra jobbet med spade och skottkärra om du kan dumpa massorna till närbelägen plats. Mycket grov gissning dock.
 
Mikael_L
Grävarkillen som gjorde allt åt oss avtäckte väl infarten på ca 14x6 meter jättefort. Jag tror inte det tog ens än två timmar. Då var det även lite stubbe och sten i vägen också. Men med en 15-tons-maskin märks stubbar och stenar knappt. :D
Men då stod han redan där. Lägg på på någon halvtimme eller så om det är lite avlastning och larvning fram till platsen och resonerande om arbetsordningen.
Sen vill grävarkillen ofta ha en etableringsavgift, för transport av maskin och sånt. Min grävarkille tog två arbetstimmar (2x 780:) i etablering.

Grävartjänster är bland det mest prisvärda man kan köpa.
Att själv hyra en minigrävare blir sällan lönsamt, då den lilla maskinen har dålig kapacitet och därmed tar mycket längre tid. Men man kan ju även räkna in det på nöjeskontot istället. :D

Välj en stor maskin, minst 5 ton men gärna 10-15 ton, en större maskin kostar dig 10% mer men jobbar 30-60% snabbare.

Låt även maskinen sprida ut singlet åtminstone grovt över ytan, det tar väldigt lite tid, och du kan själv göra något roligare under de timmarna du annars skulle skottat och skjutit skottkärra.

En grävmaskin är däremot inget speciellt bra verktyg att transportera ut dina 30m3 med till olika ställen på tomten. Är det inte långt, så går det kanske hyfsat.
Inom grävarmens dubbla räckvidd går det bara bra, lite längre så får han börja med att gräva om materialet, dvs gräva över allt till en ny hög lite närmare, sen flytta sig och fortsätta att gräva över det till en ny hög osv osv, dvs tidsödande. + att marken ser ut som skit sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.