Har fastnat för Vimmerbyhus och Borohus! Men till saken hör att Vimmerbyhus har strulat hela tiden, det har gått 1 månad nu och inget har hänt. Vi har fått ett ca. pris per telefon, och efter mycket om och men, har vi nu äntligen lyckas få komma in och titta på ett likadant hus som vi är intresserade av, för att få se deras standard (såsom vitvaror mm). Har varit i kontakt med deras vd ett antal gånger för att säga att vi inte är nöjda med deras säljare. Nu idag ringer han och ber om ursäkt för att allt har dragit ut på tiden, jag tycker det är okej, men min man litar inte på honom, när han strulat så mycket förut, tror han det kommer bli mer strul! Någon ny försäljare finns inte i vårt område! Vi gillar verkligen deras hus, planlösning mm, så nu vill min man att vi ska ta deras hus och gå med det till ett annat husföretag! Lönar det sig att göra så, blir det dyrare, har ni bra förslag på bra husföretag som har kort leveranstid och är pålitliga samt att de ligger på 2 milj. för ett 1 1/2 plans hus på 181 kvadratmeter.
Vi bor väldigt trångt idag, och om två veckor blir det ännu trångare då vi väntar ett barn till!
Vad är rimligt att tänka, hur lång tid tar det att bygga upp ett hus? Från det att lån, offerter och bygglov är klara? Vimmerbyhus har 10-12 veckors leveranstid, sedan ska ju huset monteras, plus att det hamnar mitt i semestern antar jag? Bör man kunna vara klara till hösten om man tar totalentrepenad? Tjänar man mycket på att tapetsera, måla in och utvändigt samt. lägga klinkers och kakel själv?
Vad långt det blev, hoppas någon orkar läsa och svara på detta!!
 
Hej!

Byt husleverantör nu. Känns det inte bra så gå inte in er i livs affär. Lyssna på din man och ta med ritningen till en annan som ritar upp samma hus åt er, normalt sett utan extra kostnad. Bra husföretag i länet är Trivselhus, Vallsjöhus, A-hus, Myresjöhus t ex.

Vår egentliga "process" har pågått sedan förra året men det har varit mer strul än normalt. Från att det blev rulle tills att huset är klart så tar det 7-8 månader drygt.

Byggtiden på plats är mellan 3-4 månader. Vi slutbeställde slutet av oktober och huset är klart slutet april. Dessförinnan var alltså lovet klart mm. Grundarbetet påbörjades i december och huset kom i början av januari.

Dagboken kan du läsa på vår hemsida....observera att vårt hus kanske inte är det mest standardaktiga.

Rent krasst från tomtköp till inflytt kommer vårt ärende ta 12 månader.

Om du startar nu borde du kunna vara klar mitten av hösten om det flyter. Ta inte på dig arbeten med kakling mm själv. Du tjänar på att fackmän gör detta.

Utsidan kan du ju måla själv men ett målarproffs gör insidan betydligt bättre än en lekman.
 
Tack Calle Anka för alla bra tips och råd, fler som vill dela med sig av sina erfarenheter?
 
Räkna att med att det tar sin tid. Vi har förlorat nära 5 månader på en leverantör som först var väldigt tillmötesgående, men som sedan i januari fick "roligare" projekt att jobba med.

I måndags skrev vi äntligen kontrakt på ett Hasseludden med A-hus och vi har förhoppningen att kunna flytta in till jul. 7 månader bara för plattan att torka och huset att färdigställas. Faktiskt det hus som vi först fastnade för, men kände att vi kanske borde kolla runt litet med olika säljare för att få förtroende.

Lycka till med husvalet!

Anna Maria och Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.