Vi tänkte lejja bort bredspackling av 4 st väggar. Dom är idag målade på väv. Väggytan är 28 kvadratmeter minus en dörr och två fönster. Hur lång tid tar det för en målare? Är inte ute efter en exakt tid, utan bara en uppskattning. T.ex. är 6h en bättre uppskattning än 16h ?
 
Ursäkta att jag inte svarar på din fråga, men går det inte att sätta upp renoveringsgips? Vad är det bakom? Renonveringsgips blir bättre skulle jag vilja påstå och det är dessutom lätt att sätta upp själv normalt sett. Blir billigare också.
 
Den tanken har jag inte tänkt. Tack för tipset. Ska kolla upp det. Det får dock inte bygga för mycket på väggen, för att dörr och fönsterlister ska kunna monteras på ett snyggt sätt.
 
Renoveringsgips är 9mm. Det gäller dock att det finns något vettigt att skruva skivorna i!
 
Det gör det, väven sitter på nån typ av träskivor.
 
Renoveringsgips är 6mm.
 
Hoppsan! Tog siffran från minnet och det var tydligen inte riktigt tillförlitligt! :)
 
Jag är fortfarande intresserad av att få svar på min första fråga om uppskattad tidsåtgång för bredspackling också. :)
 
Jag bredspaklade en målad vävtapet i ett rum med yta om ca 33 m2 för en vecka sedan.
Det tog mindre än en dag.
Då körde jag bara ett varv eftersom jag satte tapet.
Skulle jag målat hade det fått bli ett varv till.
 
sblixten skrev:
Jag bredspaklade en målad vävtapet i ett rum med yta om ca 33 m2 för en vecka sedan.
Det tog mindre än en dag.
Då körde jag bara ett varv eftersom jag satte tapet.
Skulle jag målat hade det fått bli ett varv till.
Målaren lär vara snabbare än mig.
 
Bredspackla en vända a 28 kvadrat lär inte ta mer än max 2h för en målare. Sen ska det ju torka och spacklas en gång till, därefter slipas. Spackelomgång nr 2 går snabbare än första gången.

Sen beror det naturligtvis mycket på hur underlaget är, men i grova drag har du en bra tidsuppskattning där.

Att bredspackla ovanpå en träbaserad skiva är dock dömt att misslyckas, det rör sig för mycket. Sätt renoveringsgips är mitt tips. Det blir mycket bättre!
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.