Har inte hittat bra info kring detta, så jag förlitar mig på er kunskap.

Huset jag bor i har fått en vattenskada i en av lägenheterna (som tur var inte vår). Man har rivit ut ett rum, men när jag tittar på virket som ligger i skräpsäckarna på gården tycker jag det ser väldigt fint ut. Det är speciellt det gamla undergolvet som jag tycker ser väldigt fint ut, det är rejält tjocka furuplank, ett gammalt under golv som rimligtvis är dryga 100 år. Saken är den att jag planerar ett möbelprojekt som kräver ungefär den typen av virke inom snar framtid, och jag därför funderar på att plocka på mig dem. Det blir ju både billigare än att köpa möbeltorrt virke och samtidigt roligt att ha en möbel byggd från husets virke.

Nu till frågeställningen: Då planken har legat ute ett par dagar och vädret inte varit kalas direkt, har ju planken blivit lite blöta. Dock borde det väl vara ganska grunt, eller? Om jag lägger dem under sängen och väntar ett par månader borde det väl vara ok? Ska jag kasta mig över dem imorgon eller låta ligga?
 
Har de inte regnat på dem så borde borde det inte vara något problem och är de 100 år gamla ta in dem och se hur det blir.
Svårt att ändra sig när dom tömt eller slängt på mer skräp så du inte kommer åt :(
 
Ta in dom du. Sedan gör du en lite bild tråd om ditt projekt.
 
Se bara till att dom ligger plant och helst med mellanlägg så luft kommer åt att torka både på under- och ovansida.
Virket kan annars vrida sig.
 
Min fru övertygade mig om att det är värt merkostnaden att köpa färdigt virke. Detta projekt ligger en bit fram i tiden. Men det hade varit snyggt!

Tacki i alla fall för input.
 
Tänk på att snickeritorrt virke är väldigt mycket dyrare än byggvirke. Och inte så lätt att få tag på finns inte många som säljer, bara några stycken i sthlm

Pär
 
pär h skrev:
Tänk på att snickeritorrt virke är väldigt mycket dyrare än byggvirke. Och inte så lätt att få tag på finns inte många som säljer, bara några stycken i sthlm
Jo, det är jag medveten om. Har dock tillgång till en rejäl mängd ek som blir snickeritorr om ett eller ett par år, och det är nog någon sådan tidsram det handlar om. Jag bor också väldigt när det trevliga med pricy Pondus snickeri, så det är inte så jobbigt att glida dit och hämta när det blir av.

Det finns dock två andra starka argument. Dels har vi typ ingen möjlighet att lagra virket, utan det skulle bli ett ögonsår av guds nåde. Men framförallt hade jag grovt överskattat hur bra planken var i skräpsäckarna. Det hade kunna blivit några fina bitar, men inte på långa vägar så mycket som jag behöver och från början trodde att det fanns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.