Ska byta mitt öppna expansionskärl. Frågan är kort: hur stort avstånd måste det vara mellan högsta element och undersidan på det öppna kärlet?
 
Vill du kunna lufta utan att köra pumpen måste normalnivån eller i alla fall toppen av kärlet vara över radiatorns luftventil.
 
Har sett rekommendationer att det bör sitta 2,5m över översta radiatorn (Nibe). Men vet inte riktigt varför, vet av erfarenhet att det funkar ändå på lägre nivå. (I ett normalt öppet system måste det ju iallafall sitta högre än översta radiatorn förstås). Sen har vi ju övertrycksfria system där expkärlet sitter uppepå pannan i källaren och cirkpumpen står för jobbet att cirkulara vattnet via en strypventil på returen......
 
Jag har ungefär 60 cm från översta radiatorn till undersidan på det öppna kärlet. Då borde det väl funka fint? Själva tanken med ett öppet system är la bara att det sitter högre än översta elementet, inte hur högt över.
 
mitt 150 kärl sitter 30-40cm över översta radiatorn.Det verkar fungera
 
torparinna
PST skrev:
Sen har vi ju övertrycksfria system där expkärlet sitter uppepå pannan i källaren och cirkpumpen står för jobbet att cirkulara vattnet via en strypventil på returen......
Hur menar du då? "Övertrycksfria" system, vad är det? Menar du att det i dom fallen sitter cirkulationspumpen på returen, men vad är det för strypventil du menar då, hur ser den ut o var ska den sitta?
Jag har en tråd här (trassel på torpet) där jag lagt bilder på vårt nydragna system, vi har cirkulationspumpen på returen och exp.kärlet på nedre plan...
 
Ett övertrycksfritt system är just som det låter, frit från övertryck. Det innebär att man har ungefär atmosfärstryck eller marginellt över det överallt i systemet. för att kunna lufta radiatorerna i ett sånt system så måste man låta pumpen trycka upp vattnet i radiatorslingan som ligger högre upp än expansionskärlet. Det åstadkommer man genom att ha en lite kraftigare pump som trycker vattnet på framledningssidan och en strypventil på returen som håller emot så att det byggs upp tillräckligt med tryck i radiatorkretsen för att kunna lufta (utan pump som trycker kommer undertrycket i radiatorkretsen annars att suga in luft när man öppnar luftnippeln på radiatorn)

Men att ha cirkulationspumpen på returen tycker jag verkar vara lite bakvänt. Varför har du det? Det är mycket svårare, för att inte säga omöjligt, att få pumpen att suga vatten genom hela radiatorsystemet istället för att trycka. En normal pump har en tryckhöjd som är mer än 10 gånger större än sughöjden (gäller generellt, vet inte om det är skillnad på VVS pumpar)
 
torparinna
Jaarmanen skrev:
Men att ha cirkulationspumpen på returen tycker jag verkar vara lite bakvänt. Varför har du det? Det är mycket svårare, för att inte säga omöjligt, att få pumpen att suga vatten genom hela radiatorsystemet istället för att trycka. En normal pump har en tryckhöjd som är mer än 10 gånger större än sughöjden (gäller generellt, vet inte om det är skillnad på VVS pumpar)
Tack för förklaringen om övertrycksfria system! :)

Anledningen var att man inte skulle behöva stänga av pumpen om/när man luftar... enligt rörisen. Hur mäter man tryckhöjd resp sughöjd? Står detta nånstans i beskrivningarna på pumparna när man köper dom?

Vad påverkas i systemet när man har som vi, pumpen på returen? Skulle vi märka nån skillnad om vi bytte placering o satte den på framledningen istället?
 
torparinna
PST skrev:
Se tex:

[länk]
Tack! Bra länk att läsa, hade aldrig hittat den själv eftersom den låg på biobränsle... ;)

Förstår att man har detta främst när det är ett högtempererat system - om jag fattat rätt... Vi som har elpatron enbart (än så länge iaf...) är inte aktuellt med sånt övertrycksfritt system...?
 
Inte så mycket att göra med om det är hög- eller lågtemp till radiatorerna. Övertrycksfria system möjliggör stora acktankar med öppna expkärl långt under systemets "högpunkt" och man kan då bygga billiga stora acktankar som ej behöver klara tryckkärlsnormerna mm. "standardsystemet" med acktankar under 10-12mvp tryck och ett öppet kärl på toppen är ändå att rekommendera som huvudlinje, men har man tex stora volymer vatten och vill undvika värmeväxlare, eller stora expkärl högt i husen är det ett alternativ. Men för en liten elpanna utan acktank funkar ju ett slutet kärl i pannrummet också ok.
 
torparinna skrev:
Vad påverkas i systemet när man har som vi, pumpen på returen? Skulle vi märka nån skillnad om vi bytte placering o satte den på framledningen istället?
Det som påverkas är att pumpen skapar ett understryck i radiatorkretsen istället för att hälpa till att bygga ett övertryck. Det skulle tillexempel kunna yttra sig i att du får svårt att få fram värme till delar av systemet p.g.a. att du får problem med tryckskillnader mellan olika delar i radiatorkretsen om du har olika rördimensioner. Det är fullt möjligt att jag har fel, men jag har alldrig sett den lösningen fungera bra. Har du för klen pump och för högt upp till högsta punkt så orkar inte pumpen suga vattnet hela vägen. Har du däremot en kraftig pump och klena rör så kan du få udnertryck i delar av systemet och riskera att suga in luft om någon koppling är otätt.

Så tänker jag att det borde bli, men jag kan som sagt ha fel. Vad säger ni andra som är duktiga på detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.