Som bilden visar så är ventilationstrumman i mitt kök trasig. Den som bodde här före mig hade en märklig fullösning på problemet som läckte och som jag fått ta bort. Hur ska jag göra för att laga det här röret? Behöver jag anlita någon ventilationsexpert?
 
  • En trasig ventilationstrumma ovanför köksskåpen, med ett synligt hål där rören möts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Som bilderna visar så är rören slitna och kanterna ojämna. Funkar övergångsnippel och tejp ändå? Eftersom det är bra sug i ventilationen får det inte förekomma något läckage. Diametern är 12,5 cm.
 
  • Sliten och krokig flexibel ventilationsrör med ojämna kanter installerad under en hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet och ojämnt ventilationsrör på 12,5 cm i diameter som behöver tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Ok. Dum fråga. Fungerar vanlig silvertejp lika bra eller behöver man specialtejpen? Jag tror jag lyckades få ihop rören efter mycket meckande men det blev inte helt tätt. Så det hörs ett svagt visslande. Går det att täta på något sätt eller bör jag göra om?
 
bjornl123 bjornl123 skrev:
Ok. Dum fråga. Fungerar vanlig silvertejp lika bra eller behöver man specialtejpen? Jag tror jag lyckades få ihop rören efter mycket meckande men det blev inte helt tätt. Så det hörs ett svagt visslande. Går det att täta på något sätt eller bör jag göra om?
Använd en vulkaniserande tejp för tätning. Klistret i silvertejp torkar och det blir otätt igen.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
bjornl123 bjornl123 skrev:
Ok. Dum fråga. Fungerar vanlig silvertejp lika bra eller behöver man specialtejpen? Jag tror jag lyckades få ihop rören efter mycket meckande men det blev inte helt tätt. Så det hörs ett svagt visslande. Går det att täta på något sätt eller bör jag göra om?
Jo precis som föregående skrev så är torkar silvertejp och lossnar. Mycket dålig genväg.

Ventialtionstejp av olika märken.
https://www.google.com/search?q=ven...EyMTQ2ajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.