Hej,

Jag har en integrerad diskmaskin från ikea där de två övre skruvarna som håller fast fronten övertill har slitits ut och lossnat över tid. Bifogar en bild som visar hur detta ser ut.

Vad är en bra lösning för att fästa tillbaka dem i samma hål? Har fått tips om att lägga spackla hålet och sedan skruva i på nytt. Kan limma med epoxylim vara ett alternativ? Kan tyvärr inte skaffa en ny front.

Skruven sitter på en skena på diskmaskinen och rör sig när man öppnar den.

Tacksam för svar!
 
  • Närbild på hand som öppnar diskmaskinslucka, synliga gångjärn och trälist, köksmiljö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stickor av plast eller hårt trä (ex Ek) som du limmar fast i hålet med snabblim (CA lim).
 
A
J Joppesch skrev:
Hej,

Jag har en integrerad diskmaskin från ikea där de två övre skruvarna som håller fast fronten övertill har slitits ut och lossnat över tid. Bifogar en bild som visar hur detta ser ut.

Vad är en bra lösning för att fästa tillbaka dem i samma hål? Har fått tips om att lägga spackla hålet och sedan skruva i på nytt. Kan limma med epoxylim vara ett alternativ? Kan tyvärr inte skaffa en ny front.

Skruven sitter på en skena på diskmaskinen och rör sig när man öppnar den.

Tacksam för svar!
borra ur med ett 20mm borr och limma dit en plugg som du sen fäster i,
PS använd riktigt trä inte spån...
 
Jag hade använt epoxy, om du känner dig bekväm med det. Det kommer att hålla bättre än en träplugg. Men en träplugg är med stor sannolikhet tillräckligt bra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Borra ur och limma i en träplugg (rundstav eller vanlig centrumtapp) och skruva sen i det nya träet.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Förborra ett litet hål i det du lägger igen befintligt hål med, så drar skruven bättre.
 
Hej
Har samma problem. Hur löste du det? Funkade lösningen ?
 
Slutade med att jag tog loss fronten och satte fast den upp och ner istället iom att den var symmetrisk
 
Ok. Så du gav dig inte på en lagning?
Eller försökte du och det inte fungerade.
Jag får rådet om att köra träplugg och limm.
Men osäker om det håller.
 
Man kan ju borra nya hål bredvid originalhålen i metalldelen som skruven sitter i.
 
Skriven sitter inte i en metalldel. Plastmojengän måste sitta på det stället. De den rör sig upp och ner i en ”ränna”
Så antigen måste man laga hålet eller vänta upp och ner på fronten och borra nya hål
 
  • Hand håller vit plastplugg mot vägg med hål. Montering eller reparation. Hushållsfix, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.