Hej! Min frus brors familj har en utomhusbastu vars dörrkarm har gått sönder. De har försökt att laga den genom att flytta gångjärnen - men det blev inte så lyckat. Vad skulle ni ha gjort?

Se bifogade foton

Skadad dörrkarm på en utomhusbastu med ett felplacerat och skadat gångjärn täckt av grönt tätningsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad dörrkarm på utomhusbastu med förflyttade gångjärn och synlig förfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten utomhusbastudörr i trä med flyttade gångjärn, märkt med "Bastu", visar tecken på reparation och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En trasig dörrkarm med flyttade dörrgångjärn och synligt reparationsförsök på en utomhusbastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad dörrkarm på utomhusbastu med en misslyckad reparation av ett flyttat gångjärn och synliga skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Erbarmligt. Pastic padding, suck. Ser ut som att huvudproblemet är att gångjärnens infästningsskruvar hamnar fel (i springan mellan karm och fasad. Där kan aldrig en dörr hänga ordentligt. Flytta karmen så att gångjärnen kan fästas i den, eller byt rasket. ser slut ut på mer än ett sätt.
 
  • Gilla
DakerScania och 1 till
  • Laddar…
K kia2 skrev:
Vad skulle ni ha gjort?
Köpt nytt.
 
100% köpt nytt... ser ju ut att behöva lite kärlek i ren allmänhet där.
 
Fadai
Är allt i samma skick är det nog riva o bygga nytt som gäller.
 
  • Gilla
DakerScania och 1 till
  • Laddar…
S
Finns ingen karm. Gångjärnen är skruvade direkt i regeln.
Du får flytta gångjärnet eller lappa i nytt trä.
 
I övrigt är bastun i bra skick. Så då byter jag ut de plankor som är paj? Att sätta in en karm i efterhand är väl omöjligt? Eller hur menar ni som föreslår "köp nytt" rent konkret?
 
Man kan ju skruva hakgångjärn eller ledgångjärn på utsidan av dörren/väggen.
 
Bra tips - tack! Just nu är jag bara intresserad av att återfå funktion. Kan jag alltså plocka bort nuvarande gångjärn, trycka dörren på plata och sedan sätta ledgånggärn på utsidan så att dörren går att öppna/stänga igen? Det är en glipa mellan dörr och vägg på 3,7 cm som syns på bifogat foto.
 
  • Mätning av 3,7 cm glipa mellan dörr och vägg med måttband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vit dörr med synlig glipa på 3,7 cm mellan dörren och vägg, märkt "Bastu".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett par såna här hakgångjärn borde fungera flera år framåt.
9586998804510.jpg
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Tack! Går den långa delen på dörr eller vägg, kanske kvittar? Bör jag skaffa fler än två för att vara på säkra sidan? Dörren är ganska tung.
 
K kia2 skrev:
Tack! Går den långa delen på dörr eller vägg, kanske kvittar? Bör jag skaffa fler än två för att vara på säkra sidan? Dörren är ganska tung.
Den långa på dörren och kommer den så den går över rutan, kan du såga av den.
Är dörren tung bör du ha fler än två.
port-grind-5.jpg
 
Redigerat:
Går det att behålla det befintliga undre gångjärnet och endast ta bort det övre och sätta dit hakgånggärn istället - eller är gånggärnen inte kompatibla? Dvs så att jag måste ta bort även det undre?

Jag undrar även exakt var jag skall montera hakgånggärnet på väggen. Jag tänker att det fäster bättre om jag sätter det lite längre in på väggen. Men det kanske inte går? Se foton på alternativ.

Tack för hjälpen!
 
  • Närbild av en hand som håller ett befintligt undre dörrgångjärn vid en vitmålad dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en persons hand som pekar på ett undre gångjärn på en vit dörrkarm som har äldre målarfärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet vitt dubbelblads utedörr med ett undre och övre gångjärn, handtag och en skylt med texten "Bastu".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att via ett forum att ge exakt besked om montering av gångjärn på en dörr som sett sina bästa dagar.
Har du lite känsla för snickeri och montagearbetet så ger sig det sig hur grejorna ska monteras.

Testa med att någon riktar upp och håller dörren i korrekt position. Skruva sedan fast hakgångjärnet på övre delen av dörren.
Kolla funktion på dörr, justera efter behov.
 
K kia2 skrev:
Går det att behålla det befintliga undre gångjärnet och endast ta bort det övre och sätta dit hakgånggärn istället - eller är gånggärnen inte kompatibla?
Det kan fungera att enbart byta det övre, men det är bara dumsnålt.
Jag hade bytt till samma typ av gångjärn för att dörren skall gå att öppna/stänga utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.