Hejsan

Jag ska laga trappan till vår friggebod. Ena bjälken hade "satt sig" och vart inte längre vågrät, hela trappsteget lutade. Rev bort trappsteget och tog lite kort som ni kan se här http://imgur.com/a/E1tK8

Hoppas ni ser vad felet är, kanske dåliga foton men den vänstra bjälken som trappsteget ska ligga på har liksom "rasat ner" lite
Man kan se att plinten kanske vart felplacerad vid montering, den borde väl varit längre inåt så att den tog vikten mer "uppifrån". Nu får den "ta vikten i en vinkel"

Hur hade ni löst detta? Jag är 21 år och har noll byggvana så beskriv gärna i lätta ord...
Ska jag gräva upp och flytta plinten mer inåt? Som ni ser på den högra plinten på motsatt sida så är den placerad mer inåt
Om jag tar av bjälken måste jag väl ha någon slags provisorisk domkraft så inte hela bygget rasar?

tacksam för enkla tips
 
Först måste du börja med att stötta upp den regelstump som hörnet hänger på. Konstruktionen är väl inte den bästa.
Schematisk illustration av stöttning för en regelstump och montering av trappsteg.

Därefter tror jag att den enklaste lösningen med en trappa är att köpa färdiga vangstycken på ByggMax, Finns i tre eller fem steg. Enkelt att montera. Så här:

Nybyggd trätrappa med vangstycken vid en terrass under konstruktion, verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.