Hej!
Jag tänkte ge mig på och försöka laga den här spruckna gesimsen själv, innan fukt kommer in och bitar börjar ramla ner. Vilket är lättaste/bästa sättet utan att riva ner en massa? Altså relativt låg ambitionsnivå och hög tröskel för att det kanske inte blir estetiskt perfekt (det sitter hemskt högt upp, och detaljer syns inte nerifrån).

Tack för tips!
Björn
 
  • Sprucken gesims på ett hus under klar himmel med synliga skador som behöver reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle testat att knacka ur löst sittande bitar, och sen fylla upp med Husfix, som man formar till. Det blir svårt att få in något vettigt i sprickorna — kanske det går med bygglim iofs — så det bästa är väl att bygga upp så mycket som möjligt från scratch.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Husfix föreslås ofta, men det är både dyrt och troligen fel material.

Här gäller att kolla vad pustsen som sitter är gjord av. Är det tex kalkputs så kommer det skada mera att ha på husfix eller cementbaserat. Regeln är att aldrig laga med nåt hårdare.

Och trähus som lagas med cementbruk brukar efter ett tag ruttna. Så jag säger bästa gissning är kalkbruk. Och blir det fel så följer man regeln mjukare på hårdare.

Men det finns lite olika sorters kalkbruk. Jag har inte lagat puts utomhus så jag vågar inte uttala mig om exakt vad du ska välja. Annat än att du ska undvika husfix och cement! :D


Kalkbruk är mjukt och det lossnar lätt om man börjar karva och banka. Men är det inte "bomt" så skulle jag inte hacka bort mer än nödvändligt.

För att få rätt profil, rita av profilen och klipp en tunn plåt eller styv plast i samma profil och "dra av" putsen när den fortfarande är fuktig.
 
Redigerat:
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Husfix föreslås ofta, men det är både dyrt och troligen fel material.

Här gäller att kolla vad pustsen som sitter är gjord av. Är det tex kalkputs så kommer det skada mera att ha på husfix eller cementbaserat. Regeln är att aldrig laga med nåt hårdare.

Och trähus som lagas med cementbruk brukar efter ett tag ruttna. Så jag säger bästa gissning är kalkbruk. Och blir det fel så följer man regeln mjukare på hårdare.

Men det finns lite olika sorters kalkbruk. Jag har inte lagat puts utomhus så jag vågar inte uttala mig om exakt vad du ska välja. Annat än att du ska undvika husfix och cement! :D


Kalkbruk är mjukt och det lossnar lätt om man börjar karva och banka. Men är det inte "bomt" så skulle jag inte hacka bort mer än nödvändligt.

För att få rätt profil, rita av profilen och klipp en tunn plåt eller styv plast i samma profil och "dra av" putsen när den fortfarande är fuktig.
Mycket bra svar! Man lär sig något nytt varje dag 👍🏼
 
ricebridge ricebridge skrev:
Mycket bra svar! Man lär sig något nytt varje dag 👍🏼
Tack ska ni ha båda två för snabba och hjälpsamma svar!
 
N
Skulle nog säga att listen är gjord i ett mycket hårdare material än kalkbruk.
Med tanke på färgen och hur det spricker.
 
N
Ja, jag har gjort det, flera gånger.
Vi har dock hårdplast som mallar då, men nu var det några år sen.
Men tror inte TS är intresserad, då han inte ska hugga ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.