Hej! I vintras upptäckte jag att putsen börjat släppa på husgrunden, och nu är tanken att göra något åt det. Det finns mindre putssläpp på flera närliggande ställen, samt en yta som är ”bubblig” (se bild) där det nog är på väg att släppa också. Där det släppt är det ca 1 cm djupt.

Mina funderingar här,
- Är detta bara kosmetiskt eller ett faktiskt problem? Tänker om det tex kan gå in fukt i grunden.
- Vad är bäst åtgärden? Av en halvkunnig bekant fick jag råd om att knacka bort det lösa och putsa med cementbruk A, men alla tips tas tacksamt emot.
 
  • Lösa delar av putsen på husgrunden som släppt och en yta med sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Putsen som har släppt på husgrunden exponeras, med grus vid basen. Området är cirka 1 cm djupt och den underliggande strukturen är synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken och bubblig puts på husgrund nära marknivå, delvis lossnat med synliga mindre skador. Betongplattor och stenar synliga på marken intill väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Detta är ett problem, lyssna på din kollega.
Hugg bort och laga med cementbruk A.
 
Hoppas ok att jag hoppar in i tråden?, jag har liknande problem.

Menar du problem som i ”vänta inte, fixa nu”, eller problem som i ”puts-släppet kan bero på något mer allvarligt problem, t ex dålig dränering, fukt i mur etc”?

Jag hade en mur & puts firma hemma och tittade hos oss. Huset är 26 år hammalt, vi har ägt det i 20 år och inte gjort något för att underålla putsen.

Han som var hos oss bedömde att det inte finns något som tyder på allvarligare problem. Det att putsen börjat släppa, beror enligt honom på ålder och att det har använts en typ av puts nederst mot marken som inte är den lämpligaste att använda mot mark (bara högre upp). Förslaget var att knacka bort puts som ett ”band” nederst (30-50 cm?), lägga på ny, och försöka få övergången mot puts högre upp att inte synas så mycket vid att jämna till och måla om.

Offert efter ROT: 52 000 kr - vilket var lite mer än vi hade sett för oss, så vi har inte gått vidare än.

Låter offerten rimlig, ni som kan lite om sådant? Huset har ca 120 kvm grundflata.
 
N
Svårt att svar på.
Vad är 120 m2 grundflata?
Är det en sockel?
Räcker att byta ut putsen 30 cm upp, men då måsta man ta bort allt som förslaget.
Tar man bort 50cm blir det dyrare, som du inte har behov av.
Lägg in lite bilder och tala om hur många m2 av sockeln som måste nyputsas.
Och hur många m2 som bara ska målas.
 
N neo11 skrev:
Svårt att svar på.
Vad är 120 m2 grundflata?
Är det en sockel?
Räcker att byta ut putsen 30 cm upp, men då måsta man ta bort allt som förslaget.
Tar man bort 50cm blir det dyrare, som du inte har behov av.
Lägg in lite bilder och tala om hur många m2 av sockeln som måste nyputsas.
Och hur många m2 som bara ska målas.
Tack för svar och ursäkta sen respons, har varit på semester.

120 m2 grundflata är dåligt översatt norska...;-) MARKYTA heter det givetvis på svenska, och inget annat!
Det var ett försök på att antyda storleken på jobbet.

Nu har jag tittat på ritningar av huset, och får det till att vi har ca 40 löpmeter vägg som behöver behandlas.
Eftersom det är ett suterränghus, så varierar det hur högt upp putsen går, innan det blir träpanel. Från 40 cm puts till 250 cm.

Bifogar några bilder på hur det ser ut.

I offerten har man inte angett hur högt upp man vill byta ut putsen, man skriver:

- Offert avser lagning av skadad puts på sockeln runt huset.
- Färg och strukturskillnader kan förekomma mellan ny putsad och befintligputsyta.

- Leverans & materialhantering
- Arbetsledning
- Intäckning & skydd
- Lagning av skadad puts
- Målning putslagade ytor på sockeln
- Grovstädning & avfallshantering

Pris: 70 500 kr innan ROT

1) Känns offerten rimlig?
2) Är det ett jobb som kan vänta till våren, om det inte hinns med innan vintern?

Gällande fråga 2: Jag har en byggfirma som jag har använt till en del andra jobb, och tänkte be dem också om en offert. Dock vet jag redan att de har fullt upp fram tills december, och jag antar att detta i så fall får vänta tills efter vintern, om de skall göra jobbet. Kan/bör man då lappa/laga de värsta skadorna nu innan vintern, för att skydda väggen mot fukt?
 
  • Närbild på en byggnadsvägg med skador på putsen nära marknivå. Det finns stenar och ett gult rör vid basen av väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detalj av en putsad vägg med skador nära marknivå. Markytan består av små vita stenar och delar av en gul trädgårdsslang syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Suterränghus visar vit putsad vägg från 40 cm till 250 cm höjd innan det övergår till träpanel. På marken ses grus och ett gult rör längs husväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad puts på en vit husvägg nära marknivå, med flagnande områden ovanför en stenbelagd gångväg. En gul slang ligger på gångvägen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad puts på sockel av ett suterränghus, synlig nätarmering och omgivande stenplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av skadad puts på husgrund som exponerar ett grönt nät bakom väggen, omgiven av stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Du verkar ju ha en lite speciell sockel, det gröna nätet har jag aldrig sett.
Men tycker anbudet är högt.
Nu har jag inte sett allt, och blir alltid mer när man börjar riva i det.
Men borde inte ta mer än några dagar, max en vecka för en gubbe.
Då landar man på runt 40.000 innan rot. Men jag kan ha fel.
- Målning putslagade ytor på sockeln
Och att dom inte ska måla hela sockeln, utan bara deras lagningar känns inte ok.
Vänta på dom andra, gör inget om det inte blir lagat innan vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.