S
Hej!

Flyttade in i denna Lindénkåk från 70-talet för tre år sedan och har skjutit problemen med fasaden framför mig. Men nu är det dags att ta tag i det då vi även ska måla om fasaden till sommaren.

Bör tilläggas att jag inte är en supervan snickare/husfixare men brukar lösa det mesta när jag väl bestämt mig för att ge det ett försök.

Jag tänkte initialt leja bort arbetet men tänker att det hade varit kul att ge sig på det själv.

Följande tre problemområden finns och därefter kommer jag till min frågeställning.

1. Ett hörn har gått av i nederkant vid ena ytterdörren.
Avbrutet hörn på en fasad vid ytterdörren där betongelementet är skadat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Husets fasad består av betongelement (vet inte om det är rätt benämning). Mellan betongelementen så sitter det en mjukfog som på några ställen börjat lossna.
Skadad fasad på ett hus från 70-talet med en sprucken och delvis lossnad mjukfog mellan två rosa betongelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. På en liten del av huset så finns det ett mellanrum mellan sockel och fasad. Jag misstänker att förre ägare på olika vis försökt att foga/mura igen håligheterna men även här har det börjat släppa.
Skador på betongfasad där ett mellanrum syns mellan fasad och sockel, med peeling färg och löv vid basen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så till min frågeställning. Vad behöver jag för att laga min fasad?

Gällande hörnet, vad ska jag använda för murbruk för att kunna fästa det trasiga hörnet?

Vad är det för mjukfog som ska användas mellan betongelementen? Är det bara till att skrapa bort gamla fogen och lägga en ny?

Hur bör jag gå tillväga för att laga håligheterna mellan fasad och sockel? Använda samma mjukfog för håligheterna och sen mura?

Som ni märker så vet jag knappt vad jag pratar om men uppskattar all feedback jag kan få.

Önskar er alla en solig dag.
 
N
Bild 1 börja med styv grov eller finbetong. Avsluta med cementbuk A på ytan.
Bild 2 och 3 . Ardex a46, är dock ett snabbruk/spackel. Fäster på allt.
Man har bara 30 minuter på sig, så blanda inte för mycket på en gång.
 
S
N neo11 skrev:
Bild 1 börja med styv grov eller finbetong. Avsluta med cementbuk A på ytan.
Bild 2 och 3 . Ardex a46, är dock ett snabbruk/spackel. Fäster på allt.
Man har bara 30 minuter på sig, så blanda inte för mycket på en gång.
Tack för ditt svar neo11. Nuvarande fog på bild 2 är någon slags mjukfog. Påminner om silikon. Är Ardex a46 också mjuk eller kommer den stelna helt?Funderar på risken att det uppkommer nya sprickor om den är helt stel?
 
Mjukfogen skulle kunna vara PCB, dvs miljöfarligt. Förbjöds -72.
 
S
imported_Benno imported_Benno skrev:
Mjukfogen skulle kunna vara PCB, dvs miljöfarligt. Förbjöds -72.
Okej förstår, huset är byggt -79 så tänker att sannolikheten för att det är PCB är låg.
 
N
S Simor skrev:
Tack för ditt svar neo11. Nuvarande fog på bild 2 är någon slags mjukfog. Påminner om silikon. Är Ardex a46 också mjuk eller kommer den stelna helt?Funderar på risken att det uppkommer nya sprickor om den är helt stel?
Jadu, ja a46 blir stenhårt. Kör mjukfog om det känns bättre.
 
N
Men vadå för mjukfog, tec7?
Anser ju inte att en mjukfog håller i det långa loppet heller.
Sprickor blir det ju om det rör sig, gör det det?
Tryck in lite a46 å pensla med vatten och en pensel efter en stund.
Och sen måla med vad du nu ska måla med,
blir det någon spricka måla igen den med färg eller pensla på lite a46.
Eller mjukfog, all mjukfog är ju dock inte övermålningsbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.