Jag har precis tagit ner ett tråkigt gammalt innertak. Under innetaket dolde sig putsad yta. Då innertaken var spikat har jag nu cirka 200 spikhål i putsen.

De flesta hålen är små (som spikhål brukar vara). Men på något ställe följde putsen med. Jag har således några enstaka större hål också - det största är kanske 5 x 5 cm.

Hur lagar jag mitt putsade tak på bästa sätt? Gissar att jag kan spackla spikhålen, men vad ska jag göra med 5 x 5 cm-hålet?
 
S
Husfix (Byggmax variant) fungerade fint för mig. Bara att fukta lite innan...
Dra på så det inte bygger, så kan du spackla hela taket sen för att få en likadan yta över hela taket.
 
Husfix skulle inte jag använt för det är en cementprodukt som blir för hård. Då är det bättre att köpa lite gips eller hellre gipsbruk som håller sig "öppen" lite längre och lättare att arbeta med. Gipset kan du lätt korrigera med ett grovt sandpapper om du får för mycket och för tjockt. Husfix går inte att korrigera när det har bränt och riskerar att släppa pga att det är så hårt.

Fukta putsen med tex en blomspruta väl innan du spacklar i gipsbruket.

Lite beroende på vad du har för tak och vad det är målat med så får du vara försiktig med spackel och färg. Eftersom man spikat på ett annat tak kan man kanske anta att det är ett gammalt tak tidigare målat med tex limfärg eller kalkfärg. Om det är så måste du tvätta ner hela taket och måla med oljeakydfärg tex Alcros Kraft. Om du spacklar och målar med plastfärg kommer allt att flagna ganska snabbt.
 
Redigerat:
  • Gilla
nemlan och 1 till
  • Laddar…
Gipsputs alla dagar i veckan för det jobbet.
 
  • Gilla
Billander
  • Laddar…
S
oceanis skrev:
Husfix skulle inte jag använt för det är en cementprodukt som blir för hård. Då är det bättre att köpa lite gips eller hellre gipsbruk som håller sig "öppen" lite längre och lättare att arbeta med. Gipset kan du lätt korrigera med ett grovt sandpapper om du får för mycket och för tjockt. Husfix går inte att korrigera när det har bränt och riskerar att släppa pga att det är så hårt.

Fukta putsen med tex en blomspruta väl innan du spacklar i gipsbruket.

Lite beroende på vad du har för tak och vad det är målat med så får du vara försiktig med spackel och färg. Eftersom man spikat på ett annat tak kan man kanske anta att det är ett gammalt tak tidigare målat med tex limfärg eller kalkfärg. Om det är så måste du tvätta ner hela taket och måla med oljeakydfärg tex Alcros Kraft. Om du spacklar och målar med plastfärg kommer allt att flagna ganska snabbt.
Reperationsfix släpper inte, det är bara trams. Självklart släpper det om du aplicerar det på en källarvägg med fuktvandring och om väggen ofta pendlar mellan kall och varm. Men i ett tak, i en lägenhet så sitter det som berget.

Måhända att gipsbruk är bättre och lättare att slipa. Men det har ingen betydelse eftersom du ändå inte bara kan kladda upp putsbruk i taket och slipa av det. Det kommer synas i taket att du fixat en skada eftersom strukturen kommer vara avvikande jämfört med resten av taket. Därav måste man spackla hela taket om man vill få ett bra resultat.
 
DanielF skrev:
Reperationsfix släpper inte, det är bara trams. Självklart släpper det om du aplicerar det på en källarvägg med fuktvandring och om väggen ofta pendlar mellan kall och varm. Men i ett tak, i en lägenhet så sitter det som berget.

Måhända att gipsbruk är bättre och lättare att slipa. Men det har ingen betydelse eftersom du ändå inte bara kan kladda upp putsbruk i taket och slipa av det. Det kommer synas i taket att du fixat en skada eftersom strukturen kommer vara avvikande jämfört med resten av taket. Därav måste man spackla hela taket om man vill få ett bra resultat.
Trams eller inte får stå för dig!

Din metod med cementlagning i tex ett kalkbruksputsat tak är så fel det kan vara. Lagning i ett sådant tak sker med kalkbruk eller gipsbruk för mindre skador.

Vem har nämnt "kladda upp" något? Jag utgår alltid ifrån att saker blir rätt gjorda och här handlar det inte om att "kladda". Men eventuella misstag går att rätta till med ett gipsbruk men det går inte med ett cementbruk. För en ovan kan det ju hända att man inte får det helt perfekt från början, speciellt i ett tak; och då kan det vara bra att kunna justera lite i efterhand.

Att man måste helspackla bara för att man gjort mindre lagningar visar bara på att man inte kan hantera sina verktyg och sitt putsbruk.

Skulle det sen vara ett gammalt tak som tidigare varit tex limfärgsmålat skulle jag rekommendera att spackla så lite som möjligt och den spackling som ev behövs görs då med tex en linoljebaserad spackelfärg.

Men var och en lever i sin tro. Så du får väl köra vidare med "husfix" amatörernas allroundmedel som vissa tror ska användas till det mesta på ett hus.....;)
 
S
Säg vad du vill, men om jag kan lära mig använda en produkt till många olika arbeten utan att behöva köpa hem en hel drös med produkter som står och blir dåliga och tar plats så tycker jag det är en bra lösning för mig. Jag vet åtminstone när och var jag kan använda produkten.

Jag vräker inte ur mig floskler om att det kommer att släppa bara för att jag hört och läst att så är det. Jag har använt reperationsfix över allt i ett par lägenheter med utmärkt resultat, även flertalet år efter appliceringen.

När det gäller spackling så kan du "kladda" på ditt gipsbruk hur fint du vill, men det kommer alltid att synas vart du lagat eftersom du inte spacklar hela taket innan du målar. Anledningen är att du aldrig kan efterlikna stöpplingen av alla färglager som finns på taket. Även om du målar 5 lager över hela taket så kommer det synas...
 
DanielF skrev:
Jag vräker inte ur mig floskler om att det kommer att släppa bara för att jag hört och läst att så är det. Jag har använt reperationsfix över allt i ett par lägenheter med utmärkt resultat, även flertalet år efter appliceringen.

När det gäller spackling så kan du "kladda" på ditt gipsbruk hur fint du vill, men det kommer alltid att synas vart du lagat eftersom du inte spacklar hela taket innan du målar. Anledningen är att du aldrig kan efterlikna stöpplingen av alla färglager som finns på taket. Även om du målar 5 lager över hela taket så kommer det synas...
Vem vräker ur sig floskler ?? Du har väl absolut ingen aning om min erfarenhet av och om dessa material eller att jag bara "skulle ha hört och läst"..... eller vad är det försöker påstå???

Och än en gång !! Jag "kladdar inte på" när jag arbetar men du gör det uppenbart eftersom du hela tiden tjatar om detta i dina inlägg.

Nog om detta, jag låter både dig och TS göra på det sätt ni anser bäst så blir det bra och du blir lycklig i din värld :)
 
Stort tack för svaren och ert engagemang!

:)
 
Om du vill ha "samma" struktur på lagningen som på övriga taket kan det funkar att blanda en gröt av färg och vanligt spackel och sedan stöppla lagningen lite innan du målar sista vändan.
Fredrik
 
S
jag skulle inte laga putsen. på med gips(antingen plank eller "vanlig gips")
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.