Hej,

Behöver er hjälp då jag inte har någon erfarenhet av puts mm. Min skorsten är lite krackelerad i ytan, se bild. Hur lagar jag detta bäst? Min tanke va att använda husfix är det rätt eller rekommenderar ni något annat?

När man målar sedan går det bra med vanlig fasadfärg eller behövs det någon speciell för puts?

Tacksam för er expertis :)

Mvh
Sulan
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Knacka bort allt löst material (knacka även över hela skorstenen och leta efter bom). Laga med C-bruk 1mm som du filtar för att göra lagningarna osynliga. Sedan målas skorsten med samma färg som den redan är målad med, förhoppningsvis silikatfärg eller kalkfärg då plastfärg är olämpligt på skorstenar som det eldas i.
 
Ok tack för svaret men kan man få lite förtydligande :confused:

Leta efter bom - vad är bom?

C-bruk = cement bruk eller? Finns detta färdigblandad eller köper man och blandar själv?

Att filtar är det sättet man lägger det på och vad innebär det eller är det bara en speciell murarslev?

Jag vet inte vilken färg som använts då jag bara bott här ett år, hade tänkt ta typ demideck (vattenbaserad) då jag har vit sådan men det är väl bäst att ta något av det du rekommenderar då antar jag.

Mvh
Sulan
 
Sulan_gbg skrev:
Ok tack för svaret men kan man få lite förtydligande :confused:

Leta efter bom - vad är bom?

C-bruk = cement bruk eller? Finns detta färdigblandad eller köper man och blandar själv?

Att filtar är det sättet man lägger det på och vad innebär det eller är det bara en speciell murarslev?

Jag vet inte vilken färg som använts då jag bara bott här ett år, hade tänkt ta typ demideck (vattenbaserad) då jag har vit sådan men det är väl bäst att ta något av det du rekommenderar då antar jag.

Mvh
Sulan
Bom = Putsen låter ihålig när du knackar på den, måste då knackas bort.

C-bruk = Färdigblandat Putsbruk C 0-1mm fraktion

Filtar gör du med en filtbräda:
334290_121130_173028_1643_product.jpg

Absolut ingen Demidekk eller liknande plastfärg på skorstenen. Du måste undersöka vilken typ av färg den är målad med nu, det styr helt färgvalet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.