Fick en skitkul överraskning när jag kom hem från jobbet i dag, se bild nedan. Äldsta grabben letade tydligen myror under vår plattsättning till vår entré till vårt hus. Han lyckades lyfta upp en kantsten samt pilla bort den gjutna delen mellan marksten och den kommunala vägen/kantsten ca 50cm.

Ser förjävligt ut rent sagt. Frågan är hur jag lagar det?

När man gjorde plattsättningen från början så verkar man ha gjutit något som skall likna markstenen längs ut då det inte går att lägga marsten där pga. klacken på trottoaren gör att det bara är typ 4cm höjdskillnad , se bild c.

Enklast är väl att knacka bort allt det gamla hela vägen (ca3m) och sedan gjuta nått nytt.

Men vad skall jag gjuta med så att det blir en snygg övergång? Hur gjorde dom förra gången?

Tack på förhand från en trött småbarnspappa! =)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser mest ut som lite ny grov betong skulle räcka bra. Kanske försöka då ner ett armeringsjärn oxå så håller de ihop bättre så myrorna får va ifred ☺
 
Redigerat:
du kan ju köpa fler sådana plattor som du har och med hjälp av vinkelslip kapa plattan precis så lång du vill. Sen gräver du ur gruset och trycker den på plats.
 
  • Gilla
Nitram74 och 2 till
  • Laddar…
K
Tycker inte att det är så snyggt runt om heller så rolles tips tycker jag är bäst.. annars, kan du inte bara lägga någon fin sten där typ 2-4 singel?
 
Tack för tipsen!

Håller med om att småsten av något slag säkert är snyggast men misstänker att jag då få fylla på med nu sten rätt ofta.

Har mängder av marksten från att huset var nytt men tycker det blir för jobbigt att kapa bredd och djup på varje sten. Dom är dessutom för tjocka för min kap märkte jag när jag kompletterade med sten på ett annat ställe så åker på att köpa mig en monsterkap för att lyckas.

Kör nog på grovbetong + armering. Har aldrig gjutigt något innan så skall bli kul att testa.
 
K
Ser det inte ut som att bredden är ungefär tjockleken på en platta? Är det så borde du väl kunna dela dem med vinkelslipen? Rätt pilligt så att gjuta är kanske ändå bäst... frågan är om du verkligen ska armera? Det bör ju vara tre cm täckande skikt till armeringsjärnen för att de inte ska rosta, expandera och spräcka betongen... kan du inte få till det så är det kanske bättre att strunta i armeringen och lära barnen att inte försöka bända sönder betongen :)
 
betong blir väldigt ljust när de torkat så du kommer få en rejäl nyansskillnad mellan plattor och betong.
 
Kanon, hade ingen koll på krav på djupet av armering så skippar det. Huset/uppfarten är byggt 2000 så har ju hållt i 16år med betong utan armering.

Kliar mig dock i huvudet för hur dom gjorde förra gången, kanten är väldigt lik övrig marksten har åtminstone blivit så med åren...

Asfalt vågar jag mig inte på =)

Suck vad ungar hittar på, samma son grävde upp en leksaksbil som hade legat 10år ur rabatten och beslutade sig för att köra racing på framdörren på vår bil... så man blir rätt luttrad med åren =)
 
Likheten mellan markstenen och kanten har antagligen uppstått med tiden då smuts och påväxt täckt bägge ytorna. Du kommer att få leva med att den nylagade kanten ser annorlunda ut några år.
 
När betongen slits kommer ballasten(sanden) bli synlig. Det gäller för både den gjutna betongdelen och stenarna du har, som också är gjutna av betong. Det kommer alltså med tiden bli mindre och mindre skillnad mellan det nygjutna och de gamla stenarna.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
En rejäl högtryckstvätt av markstenen kommer att utjämna nyansskillnaden något mot ny betong.
 
Kreativ unge, ta bra bilder så har du grunden till framtida student-tal!!!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Frågan är hur jag lagar det?
Hur lagar du det? Jag tillhör den gamla skolan och skulle snarare fråga "Hur lagar min son det?". Bästa sättet att lära dem att inte ha sönder saker även om de är små. ;)
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
jonas_82 skrev:
Suck vad ungar hittar på, samma son grävde upp en leksaksbil som hade legat 10år ur rabatten och beslutade sig för att köra racing på framdörren på vår bil... så man blir rätt luttrad med åren =)
Kom ihåg: Djupa andetag, och chocklad för när de är vakna, öl för när de (äntligen) somnat... ;)

Och pröva du att gjuta. Det där är ju ett pyttelitet jobb så du behöver en hink+lite cementbruk m sand och en murarslev (eller lämplig spade). Men det blir som sagt ljusare än vad det ser ut idag.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonas_82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.