D
Long time lurker, men nu är det dags att ställa en egen fråga med mitt nya skinande alldeles egna byggahuskonto. :) Vanligtvis skulle min lokala polska förmåga Jarek få göra det här, han är bäst, men nu börjar det blåsa upp en ekonomisk kuling så dom glassiga dagarna med Jarek är över för den här gången.

Okej, så jag har ett markavlopp nere i min garageuppfart som håller på att falla ihop. Avloppet leder till kommunens dagvattenrör. Precis som du tycker jag det är lämpligt att ha fungerande avvattning där nere, så tänkte försöka förlänga livet på systemet lite.

Men jag undrar hur jag bäst gör detta. Har obefintlig erfarenhet av betong och min google-fu har inte hittat bra resurser på nätet.

Min plan är något sånt här - saknar detaljkunskap om alla moment så ALL form av feedback uppskattas verkligen. Hur som helst, med risk för att göra bort mig:

1. Tryck ner en handduk eller filt i befintligt betongrör.
2. Bila bort betong i dåligt skick.
3. Gräv ut för och väg in en ny brunn med bottenutlopp. Enda jag hittar är från ACO, t.ex. Self XtraPoint (https://www.buildingmaterial.aco/pr...nformation-point-drainage/aco-self-xtra-point).
4. Fyll runt brunnen med någon stenfraktion - ingen aning om vilken.
5. Fixera brunnen på något för mig obegripligt sätt.
6. Häll grovbetong runt brunnen - kan jag forma lite fall på något sätt?
7. Pusta ut.

Är detta vettigt? Finns några fällor jag ska se upp för?

Betongröret börjar ca 140 mm ner från markytan, och har en diameter runt 110 mm.
 
  • Brutet trottoarbetong runt en förskjuten avloppsbrunn med skräp och växtlighet, utomhus belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din plan låter vettig tycker jag.

Att tänka på. Ogrävd mark rör sig betydligt mindre än grävd, så gräv inte djupare än du behöver för att sedan återfylla.

Viktigaste är att tillrinningen fungerar. Du vill ha bra fall, men inte för mycket så att vattnet rinner ifrån smutsen, så håller du dig till 20mm per meter fall är du hemma. Är ytan hanterbar i storlek kan du lägga en rätskiva tvärs över där brunnen skall vara. Fixera sedan brunnen i lite grovbetong och mät in så att fallet är rätt. När det stelnat är det bara gjuta på och dra av från kanten av brunnen till toppen av fallet.

Gjut minst 100mm och använd armeringsmatta då du skall kunna köra bil på det. Blanda inte betongen för löst då den blir svagare då och försök vibrera på något sätt så att du får ut luftbubblor ur betongen. Bearbetning av ytan kan du göra efter ett tag när den satt sig och börjat brinna.

Glöm heller inte att man alltid kan göra om om det blir galet! :)

Lycka till!

edit: Mark /golvbrunnar brukar kallas för spygatt om de inte har något vattenlås. Ex denna från Gustavsberg.

Spygatt_sidoutlopp.png
 
Redigerat:
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Jag tycker du ska montera en spygatt och ett nytt 110mm markavloppsrör i PVC
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Jag tycker du ska montera en spygatt och ett nytt 110mm markavloppsrör i PVC
Tack, en spygatt blir det!

Med nytt PVC-rör, menar du hela vägen till kommunens dagvatten då? Det vore festligt med nya bekymmersfria markrör, men projektet blir för stort för mig, både ekonomiskt och arbetsmässigt. Behöver gräva upp källarens djup + markrörets fall, och återställa asfaltering och plattsättning. Det får bli när nöden kräver det.
 
D
Semiproffset Semiproffset skrev:
Din plan låter vettig tycker jag.

Att tänka på. Ogrävd mark rör sig betydligt mindre än grävd, så gräv inte djupare än du behöver för att sedan återfylla.

Viktigaste är att tillrinningen fungerar. Du vill ha bra fall, men inte för mycket så att vattnet rinner ifrån smutsen, så håller du dig till 20mm per meter fall är du hemma. Är ytan hanterbar i storlek kan du lägga en rätskiva tvärs över där brunnen skall vara. Fixera sedan brunnen i lite grovbetong och mät in så att fallet är rätt. När det stelnat är det bara gjuta på och dra av från kanten av brunnen till toppen av fallet.

Gjut minst 100mm och använd armeringsmatta då du skall kunna köra bil på det. Blanda inte betongen för löst då den blir svagare då och försök vibrera på något sätt så att du får ut luftbubblor ur betongen. Bearbetning av ytan kan du göra efter ett tag när den satt sig och börjat brinna.

Glöm heller inte att man alltid kan göra om om det blir galet! :)

Lycka till!

edit: Mark /golvbrunnar brukar kallas för spygatt om de inte har något vattenlås. Ex denna från Gustavsberg.

[bild]
Tack för ett supersvar, verkligen!

Spygatten från Gustavsberg har lägre bygghöjd och är billigare än mitt förslag från Aco. En sån får det bli. :)

Utloppets diameter är mindre än betongrörets, och totala höjden är lite mer än jag har tillgängligt. Jag behöver således trä ner spygattens utlopp i betongröret några centimeter. Hur tätar jag den glipa som uppstår? Behöver jag ens det eller är jag hemma om jag pluggat betongröret med en handduk innan? Vill ju inte gärna gjuta igen mitt rör. :)
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
M
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Tack för ett supersvar, verkligen!

Spygatten från Gustavsberg har lägre bygghöjd och är billigare än mitt förslag från Aco. En sån får det bli. :)

Utloppets diameter är mindre än betongrörets, och totala höjden är lite mer än jag har tillgängligt. Jag behöver således trä ner spygattens utlopp i betongröret några centimeter. Hur tätar jag den glipa som uppstår? Behöver jag ens det eller är jag hemma om jag pluggat betongröret med en handduk innan? Vill ju inte gärna gjuta igen mitt rör. :)
Får du fram en frisk ände på betongröret så finns det gummikopplingar som fästs med slangklämma på spygatten och betongröret. På jobbet använder vi fabrikat Fernco, googla "Fernco koppling" så ser du. Spygatten hade jag efter anslutning till röret, gjutit fast lite gött ihop med befintlig betong. Kanske kapat upp en fyrkantigt större hål innan så den får plats och man kan få till fallet och det ser lite snyggare ut.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen och 1 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Med nytt PVC-rör, menar du hela vägen till kommunens dagvatten då?
Åtminstånde under hela betongplattan, surt att behöva göra om den igen tänker jag..
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.