Hej,
Håller på att göra om i köket och skulle behöva lite hjälp.
Jag har tagit bort kakel från en lättbetongvägg och en del av underlaget har följt med. På vissa delar av väggen är all lättbetong borta in till träet.Lättbetongen är rätt så porös.

Hur ska jag laga väggen?

När väggen är lagad kommer jag att måla den vit. Ska jag ha någon särskild, fuktbeständig färg som lämpas sig för använding i kök? Som bilderna visar så ligger väggen i direkt anslutning till diskbänken. Även kaklet som är ovanför diskbänken ska tas bort.

Väggen har flera lager av, vad jag antar är, vanlig färg. Ser ut att vara uppbyggt såhär: 2 vita lager, 1 grönt, 1 gult. Är detta bara färg eller någon form av fuktskydd?

Tack på förhand

Lager.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Före.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
James2007 skrev:
Hej,
Håller på att göra om i köket och skulle behöva lite hjälp.
Jag har tagit bort kakel från en lättbetongvägg och en del av underlaget har följt med. På vissa delar av väggen är all lättbetong borta in till träet.Lättbetongen är rätt så porös.

Hur ska jag laga väggen?
Det där är ingen lättbetong, det är kalkputs. Kalkputs lagar du bäst och enklast med gipsputs. Blanda ut i en hink med lite vatten. Skaffa en billig omrörare från Classe och sätt i borrmaskinen så går allt lättare. Skrapa bort allt löst först och fukta den gamla putsen med lite vatten innan du lägger på.

James2007 skrev:
När väggen är lagad kommer jag att måla den vit. Ska jag ha någon särskild, fuktbeständig färg som lämpas sig för använding i kök? Som bilderna visar så ligger väggen i direkt anslutning till diskbänken. Även kaklet som är ovanför diskbänken ska tas bort.
Där kaklet skall sitta behöver du inte måla. Det kommer att gå loss mer puts när du tar bort kaklet. Lägg på gipsputs där också, och jämna ut. Prima putsen innan du lägger på kakelfix.

James2007 skrev:
Väggen har flera lager av, vad jag antar är, vanlig färg. Ser ut att vara uppbyggt såhär: 2 vita lager, 1 grönt, 1 gult. Är detta bara färg eller någon form av fuktskydd?
Skrapa bort löst sittande färg, spackla och måla. Till köket behöver du ingen särskild färg, vanlig väggfärg blir bra. Se till att inte ha helt matt bara, glanstal 20 brukar bli bra.
 
Raceman skrev:
Där kaklet skall sitta behöver du inte måla. Det kommer att gå loss mer puts när du tar bort kaklet. Lägg på gipsputs där också, och jämna ut. Prima putsen innan du lägger på kakelfix.
Jag tänkte inte kakla ovanför diskbänken, utan bara måla. Tycker det blir snyggare så. Är det en dålig idé? Bör man ha kakel där? Ska man fuktskydda det på nåt annat sätt om man inte har kakel där?


Där elsladden går in i väggen är det lagat med någon form av puts/spackel. Kan man anta att det är lagat med gipsputs? Måste man se till att man använder samma typ av puts som det är lagat med?

Kan du rekomendera ett bra gipsputs?
 
Klart att du kan ha målat över diskbänken om du vill, men det är inte rekommendabelt. Tänk på allt slask och plask som blir på en diskbänk och som sedan lägger sig i bakkant mot väggen och ev. rinner ner bakom. Någon form av stänkskydd bör du nog ha. Det finns en uppsjö av olika slag idag allt från klassiskt kakel till glas, plåt, perstorp, golv, emalj osv.

Där elsladden går in tror jag inte att det är gipsputs, det är nog bara vanligt spackel. ska du ha skåp där sladdarna går in, eller ska det vara synlig vägg?

En bra gipsputs har SMP. De har även lite lim i sin puts och den är lätt att bearbeta efter det att den har torkat. Maxit har också bra gipsputs, och är lätt att få tag i, men man måste då tänka på att de har två sorter, en lite grövre och en lite finare, du ska ha den finare sorten.
 
Raceman skrev:
Där elsladden går in tror jag inte att det är gipsputs, det är nog bara vanligt spackel. ska du ha skåp där sladdarna går in, eller ska det vara synlig vägg?

En bra gipsputs har SMP. De har även lite lim i sin puts och den är lätt att bearbeta efter det att den har torkat. Maxit har också bra gipsputs, och är lätt att få tag i, men man måste då tänka på att de har två sorter, en lite grövre och en lite finare, du ska ha den finare sorten.

Där elsladden går in ska det vara synlig vägg. Om det skulle vara vanligt spackel där, jag jag ändå använda gipsputs?

Är "Maxit Gipsputs, naturgips" att rekomendera?

Om jag har förstått det korrekt så är arbetsgången som följer:
1. Ta bort lösa delar
2. Förvattna. (Med en blomspruta? Ska jag vänta på att det torkar innan jag applicerar putsen?)
3. Putsa
4. Slipa?
5. Putsa igen om det inte blev rakt första gången?
6. Måla

Behöver jag slamma eller använda primer?
 
James2007 skrev:
Där elsladden går in ska det vara synlig vägg. Om det skulle vara vanligt spackel där, jag jag ändå använda gipsputs?
Knacka bort det gamla spacklet först och lägg på ny pust.

Jag skulle föreslå, om det skall vara synlig vägg att du tar och passar på att försänka resten av elel också. Knacka eller såga upp skåror i putsen på var sida om ledningen. Knacka bort pustsen så att du får ett "dike" och skär bort basten som ligger närmast trät därdunder. Skruva fast elen mot trät och putsa igen, men observera vad jag skriver nedan.
Beroende på vad du har för el där nu ska du förfara på olika sätt.
1) Går elen i ett rör klamrar du fast det i diket och putsar över. Klart.
2) Går elen bara i en vanlig plastkabel måste du först lägga kabeln i ett elrör innan du får försänka den i väggen, alternativt låta någon dra ny el. Gör sedan enligt 1.

James2007 skrev:
Är "Maxit Gipsputs, naturgips" att rekomendera?
Ja, tänk bara på att byggmarknader och andra brukar ha två sorter, en grov och en finare, du ska ha den finare.

James2007 skrev:
Om jag har förstått det korrekt så är arbetsgången som följer:
1. Ta bort lösa delar
2. Förvattna. (Med en blomspruta? Ska jag vänta på att det torkar innan jag applicerar putsen?)
3. Putsa
4. Slipa?
5. Putsa igen om det inte blev rakt första gången?
6. Måla
2) Blomspruta blir bra, håll en trasa under så att allt inte rinner ner på golvet. Du skall lägga på gipset medan den gamla putsen fortfarande är fuktig.
5) Använd en bredspackel när du applicerar så blir det jämnt. Om du inte är nöjd efter slipningen så tar du vanligt väggspackel och jämnar till det sista med. (enklare än att blanda till ny puts)
6) Använd en väggrund först och se till att den gamla färgen i det övriga köket är avtvättad innan du målar.

James2007 skrev:
Behöver jag slamma eller använda primer?
Du behöver bara prima om (och där) du ska kakla.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.