Hej

Grusvägen hem till oss (som sköts av oss) har blivit dålig under vintern, med ett antal stora hål.

Hur lagar man dem? Blandar sten och sand och häller i hålet? Ska man blanda i något bindemedel? Salt? Proportioner?

/ Hälsningar, Fredrik
 
R
T Tornhill 2 skrev:
Hej

Grusvägen hem till oss (som sköts av oss) har blivit dålig under vintern, med ett antal stora hål.

Hur lagar man dem? Blandar sten och sand och häller i hålet? Ska man blanda i något bindemedel? Salt? Proportioner?

/ Hälsningar, Fredrik
Jag slår alltid sönder dom rundade kanterna med ett spett och fyller lite högre är omgivande yta, för lägger man i väggrus bara så binder det inte det nya gruset med det befintliga då väggarna i hålerna är hårt packat..
Många orkar inte bry sig om detta utan fyller hålen oftare istället..
 
Du återfyller med krossmaterial 0-18 (väggrus). Lägg i lite överfyllning så kommer trafiken packa gruset så det blir jämnt med resterande vägbana.

Det rekommenderas att blanda in dammbindningmedel sommartid och kalciumklorid vintertid.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Du återfyller med krossmaterial 0-18 (väggrus). Lägg i lite överfyllning så kommer trafiken packa gruset så det blir jämnt med resterande vägbana.

Det rekommenderas att blanda in dammbindningmedel sommartid och kalciumklorid vintertid.
dammbindningmedel, var hittar jag det?
Hur mycket / 10 liter?

/ Hälsningar, Fredrik
 
Det är tex Magnesiumklorid, finns hos granngården. Åtgång drygt 0,5 kg per kvm vill jag minnas men det står på säcken.

Å andra sidan har jag själv inte upplevt att det blir markant sämre lagning utan. Är det en lågtrafikerad väg hade jag nog inte krånglat till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.