Hej

Har fått ett litet hål i ett spänntak (vävtak, vet inte riktigt vad det egentligen heter) som är stort som en enkrona ungefär. Taket i övrigt är i väldigt bra skick. Hur gör jag för att laga detta så att det blir så snyggt som möjligt?

Tack på förhand,
Christer
 
med tråd och nål? Jag hörde en gång hur man gör men det enda jag minns är att man klistrar en lapp av vit papper som är mycket större än hålet och man smörjer klister bara ca 0,5 cm runt hålet. Sen när limet har torkat så river man papper av runt om och det bildas inga tydliga kanter som det annars blir om du klipper en lap med saxen. Sen målar man över stället. Tyvärr, kommer jag inte ihåg vilken lim och vilken papper (vit tapett som siktar sej när man drar en bit?). Ideen var att slippa se synliga kanter på lappen och det skulle fungera som när man försöker dra av en prislapp - till slut går det inte att ta upp den med nageln men prislappen sitter kvar i alla fal. Hoppas du förstår vad jag menar..... eller någon annan vet mer om det...
gaia
 
Man använder ett supertunt papper som brukar kallas makulaturpapper. Gör som gaia skriver och använd vanligt tapetlim men lägg ett torrt papper mitt på det större som är limmat. Detta gör att pappret kan torka och då krympa utan att fastna mot underlaget och då sträcker det sig och blir helslätt.
 
Tackar för tipsen, jag provar :)
 
... ett alternativ är att helt enkelt laga med tyg, dvs lim och valfritt hållbart tyg man råkar ha liggande, och måla på detta om man tycker. Det blir förstås inte lika snyggt, men verkar hålla bra. Ibland är det ju hål under lamor och annat, som ändå inte syns så bra.
 
T
Jag körde vått i vått = målade runt skadan i mitt vävspända tak med oljefärg (takalkyd), tog en bit avrivet tidningspapper som jag målade på, -sen tryckte jag upp det målade tidningspappret mot väven och målade sen direkt mot pappen med liten pensel, stryck då färgen mot pappens kant så blir kanten minst synlig, du lär behöva 2-3 strykningar ( med torkning emellan) mot pappen innan kanten "försvinner"-sen rollar du hela taket.

Jag tog takalkyd av följande orsaker:
1: Gamla vävspända tak har nästan alltid målats med s.k limfärg, tar du vattenbaserad färg är chanserna stora att taket senare spricker/krackelerar.

2: Vattenbaserad färg är mer än dubbelt så tung, har du stort tak blir det lätt blåsor och "häng" på vissa ställen, och om väven är halvtaskigt fastsatt kan det börja hänga än mer.

3: När du använder tidningspapper ska du helst ta en sida med lite text på, då alkyden löser upp trycksvärtan som då ger grå/svarta släpningar- vilka försvinner vid 2-3 penslingen på pappen.

Har du pappspänt tak måste man vara ännu mera försiktig, ingen vattenbaserat för då kan det lossa rejält av tyngden. Jag rollade det pappspända taket med vävlim och satte upp microlit, sen rollade jag 3 ggr med takalkyd och det har fungerat bra.

Om du är osäker på takets färg, fukta fingret och dra det i taket, får du vita avlagringar på fingret är det limfärg.

Edit: När det är halvmörkt ute riktar du en lampa från hörnen i rummet och lyser snett upp mot innertaket så kan du se om du får fula "skarvar". Om inte 2 lager färg hjälper får du då spackla kanterna försiktigt, dra rakt över med en bredspakel-låta torka och sandpappra med cirkulära rörelser samt måla reparationen 1 -2 ggr innan du rollar hela taket.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.