Som ni kan se på den bifogade bilden så har någon varit hårdhänt när man stängt eller öppnat dörren. Hur lagar man detta?

Saker jag har hemma är zar träspackel, snickerispackel och den berömda Tec7. Något av detta man kan använda? Vill att det ska gå att måla över. Och lagningen behöver inte bli perfekt men gärna tillräckligt bra.
 
  • Skadad dörrkarm med flisade träbitar kring låsmekanismen, i behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Ser ut som det är en salningslist som gått sönder. Kanske enklare att försiktigt ta bort fodret och byta ut den ?
 
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
Detta kommer att hända igen då någon monterat salningslisten för långt in på karmen.
Visst kan du laga detta men så fort någon öppnar dörren utan att hålla ner handtaget så kommer det att gå sönder igen.
Det bästa du kan göra är att riva loss den och flytta listen så att fallkolven inte når fram, men då måste du även byta överstyckena.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Detta kommer att hända igen då någon monterat salningslisten för långt in på karmen.
Visst kan du laga detta men så fort någon öppnar dörren utan att hålla ner handtaget så kommer det att gå sönder igen.
Det bästa du kan göra är att riva loss den och flytta listen så att fallkolven inte når fram, men då måste du även byta överstyckena.
Förstår att det är en överhängande risk att det händer igen så länge listen sitter som den gör. Flytta listen känns som ett mycket bra tips! Det ska göras när tid finns.

Men just nu vill jag göra en hyffsat bra quick fix. Skulle någon av produkterna jag har hemma fungera till det? Ska gå att slipa och måla över.
 
Jag skulle slipat ned så det blir symmetriskt jämnat med spackel i fördjupningar/skador slipat och målat sen.

Så nästa gång det river bara blir att skrapmärke.

Annars bara fyllt igen med spackel och slipat och målat. Lär ju hålla en stund och inget som gör nån bestående skada.

/ATW
 
Går ju snabbare att byta listen än att vänta på att spacklet torkar, byt på en gång så det blir rätt och riktigt.
 
  • Gilla
verktygsgurun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.