Drog förra våren fram vatten och avlopp till ett garage som vi bygger om till gäststuga. Grunden består av en slags gjuten "mur", eller sula, som går ganska djupt. På muren har sedan blåbetongblock murats. Inne har en tunn platta betong gjutits. För att komma in med avloppet tog jag mig igenom sulan (innehållandes diverse skrot) kanske 1 dm under plattan.

Nu är saken den att utvändigt, på den sida avloppet kommer in, har jag schaktat av lite då jorden stod en bit upp på putsen. Och närmast väggen har jag gjort en liten fördjupning där grus ska ner sedan. Detta gör att marknivå går strax över det upptagna hålets övre kant.

Jag vill inte lämna hålet öppet, misstänker att vatten kommer leta sig in där enkelt då.

Hur gör jag bäst för att täppa till hålet utan att behöva gjuta igen hela hålet? Kan jag spackla med ngt?
 
  • uploadfromtaptalk1360565373504.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfix funkar fint, samma konsistens som spackel men är som betong.
 
Stoppa i lagom med frigolit och gjut sedan ovanpå den. Eller sand som det ser ut att var under betongen redan.
 
Ok, husfix låter bra. Jag återfyller med materialet som jag grävde ur och avslutar med betong.
 
Nu är det inte jättelätt att se hur stort det är men husfix är ganska dyrt jmf med finbetong...
 
Ja husfix är dyrt men när han pratar spackla så är det det ända jag kommer på som skulle passa. Resten av produkterna som funkar blir ju gjutning isåfall.
 
Är lite rädd bara att jag får stå och blanda betong hela helgen. Även om hålen inte är så stora så har jag lärt mig den hårda vägen att en säck betong inte fyller ut så mkt som man önskar. Att ta hit en betongblandare och stå blanda sand med cement är inte aktuellt.
 
Om du återfyller med det du grävde ut tills du ha ca 10cm kvar upp till golvninvå så borde det väl inte bli farligt mycket?
Man köper finbetong på 20-25 kg säck som man bara blandar med vatten. Går bra i murarhink med borrmaskin.

Husfix http://www.bauhaus.se/casco-husfix-2-5kg.html blir 71,60/kg
Finbetong http://www.bauhaus.se/probau-finbetong.html 1,50/kg

Husfix är 47ggr så dyrt som betong... och den blandas med vatten den med....
 
pelle242 skrev:
Om du återfyller med det du grävde ut tills du ha ca 10cm kvar upp till golvninvå så borde det väl inte bli farligt mycket?
Man köper finbetong på 20-25 kg säck som man bara blandar med vatten. Går bra i murarhink med borrmaskin.

Husfix [länk] blir 71,60/kg
Finbetong [länk] 1,50/kg

Husfix är 47ggr så dyrt som betong... och den blandas med vatten den med....
Visst, men då har jag ju kvar ett hål i sulan där vatten kommer sippra in. Så jag behöver gjuta igen det på ngt sätt.
 
bara spackla med tjock betong, alt köpa en flaska vattenstopp eller vad det heter och blanda med betong, blir då som riktigt spackel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.