Jag har en torktumlare av märke Electrolux Intuiton. Den är inte ansluten till avlopp utan har en separat vattenuppsamlare (bild 1). Uppsamlaren ansluts på undersidan av torktumlaren (bild 2).

För en tid sedan märkte jag att torktumlaren började läcka vatten, samtidigt som den påstod att tvätten var klar långt innan den var det, men däremot var tvätten väldigt varm. Eftersom inget vatten dock samlades i uppsamlardosan, misstänkte jag att något blivit fel där den ansluts till maskinen.

När jag lyfte på torktumlaren låg en fjäder och en plastbit på golvet under (bild 3). Jag gissar att dessa på något sätt suttit i anslutningen i bild 2, och att det faktum att de lossnat är orsaken till att vattnet inte hamnar i uppsamlaren och torktumlaren därmed går för varm (och stänger av sig).

Jag har letat, men lyckas inte hitta någon information hur dessa två lösa delar ska monteras. Eller om det saknas ytterligare en del. (Som synes i bild 2 är det bara ett hål.) Någon som vet hur detta ska sitta ihop?

Hand håller en vattenuppsamlare från en Electrolux Intuition torktumlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenanslutning på en Electrolux Intuition torktumlare med synligt hål och en skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En fjäder och en vit plastbit som hittats under en torktumlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anslutningen i maskinen vi ser i bild 2, pekar den uppåt?
Är delarna i bild 3 i så fall kanske till någon form av backventil i behållaren i bild 1, som gör att vattnet inte rinner ut när du tar lös behållaren?

Om man kollar anslutningen på båda delarna så ser det ut som flärpar med hullingar, vilket inte borde behövas om behållaren står på anslutningen, men om delarna är till en fjäderbelastad backventil kanske hullingarna behövs för att hålla behållaren kvar.

Det är iallafall min teori. Jag skulle undersökt om man kan passa in fjädern och "plastpluggen" i behållaren på något sätt, för att försöka förstå hur det är tänkt att fungera, då kanske man kan förstå vad det är som gått sönder.
 
Magnus E K
Jag har också en Electrolux-tumlare, inte exakt samma modell men behållaren ser identisk ut. Så här ser det ut inuti när jag tar ut behållaren:

Interiör av Electrolux-tumlare med borttagen behållare som visar anslutningspunkt och rena ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sYph
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.