Hej alla!

Nybliven förstagångs-husägare här. Säljaren erbjöd sig ta ner den gamla antennen som satt på sidan av huset, och nu är det fyra borrhål med plugg som sitter kvar, så nu är jag lite orolig att det kan leda till frostsprängningar i vinter.

Huset är från 1951, målades om 2006. Stänkputsad fasad med rätt stora korn, ser ut som i: Den här tråden

Jag förstår att man inte kan färgmatcha, men jag vill ju inte plocka puts från marken i vår :).

Hur går man tillväga? Vilka material behöver man?

Det finns dessutom en del hårfina sättningssprickor som säljarna uppger har varit där de senaste 40 åren de bott i huset. Låter man de vara? En av dem är lite grövre ändå, kanske den kan lagas på samma sätt som borrhålen?

Otroligt tacksam för hjälp :) Svårt att veta vad man inte vet :)

edit: just det, stuprörens fästen är också satta rakt in i fasaden utan skyddsbeslag eller putstätning a la denna: rekommendation
 
Redigerat:
S slothy skrev:
Hej alla!

Nybliven förstagångs-husägare här. Säljaren erbjöd sig ta ner den gamla antennen som satt på sidan av huset, och nu är det fyra borrhål med plugg som sitter kvar, så nu är jag lite orolig att det kan leda till frostsprängningar i vinter.

Huset är från 1951, målades om 2006. Stänkputsad fasad med rätt stora korn, ser ut som i: Den här tråden

Jag förstår att man inte kan färgmatcha, men jag vill ju inte plocka puts från marken i vår :).

Hur går man tillväga? Vilka material behöver man?

Det finns dessutom en del hårfina sättningssprickor som säljarna uppger har varit där de senaste 40 åren de bott i huset. Låter man de vara? En av dem är lite grövre ändå, kanske den kan lagas på samma sätt som borrhålen?

Otroligt tacksam för hjälp :) Svårt att veta vad man inte vet :)
Borrhålen kan du laga med tec7 och lägg i lite för mycket och dutta med en hård pensel så kan man trolla bort det rätt bra. Sen måla över i rätt färg om man vill... sprickorna vill du kratta ur med en spackelspade eller morakniv så allt löst försvinner. Sen slår du på löst blandad putsbruk med en slev så du får in det i sprickan. De du får på väggen spolar du av direkt och borstar bort med en styv pensel. Är det breda sprickor så får du hitta sten med rätt storlek och blanda i den lösa bruken. Annars går det att få ganska bra genom att dutta med en pensel även där... beror på hur noggrann man skall vara.
 
T Tbone skrev:
Borrhålen kan du laga med tec7 och lägg i lite för mycket och dutta med en hård pensel så kan man trolla bort det rätt bra. Sen måla över i rätt färg om man vill... sprickorna vill du kratta ur med en spackelspade eller morakniv så allt löst försvinner. Sen slår du på löst blandad putsbruk med en slev så du får in det i sprickan. De du får på väggen spolar du av direkt och borstar bort med en styv pensel. Är det breda sprickor så får du hitta sten med rätt storlek och blanda i den lösa bruken. Annars går det att få ganska bra genom att dutta med en pensel även där... beror på hur noggrann man skall vara.
Aha! Tec 7 verkar ju vara världens mirakelmedel! Alltså tex denna?

Är det någon speciell sorts bruk jag borde använda? Läst en del om kalk och cementbruk osv men blir nog lite mer förvirrad :) Ingen aning om vad nuvarande puts är gjord av.

Många stora tack! :)
 
N
Lägg in några bilder så kan du få bättre hjälp.
Du säger att du har stänkputs, men länkar till en tråd med spritputs.
Vi ser inte vad du ser, ska vi gissa?
 
Claes Sörmland
Spritputs. Bara att trycka i lite KC-putsbruk C i hålen så är det löst. Vill du färgmatcha blanda i pigment.
 
N
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Spritputs. Bara att trycka i lite KC-putsbruk C i hålen så är det löst. Vill du färgmatcha blanda i pigment.
Och blanda in pigment tycker du är ett bra förslag för en lekman för några hål?
Tänkte du nitor torrpigment då?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
N neo11 skrev:
Och blanda in pigment tycker du är ett bra förslag för en lekman för några hål?
Tänkte du nitor torrpigment då?
Ja de kostar inte många kronor och det behöver ju inte vara exakt färgmatchning för några små borrhål. Är putsen målad kan man ju dutta på lite färg istället med en liten minipensel eller tops.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
S slothy skrev:
Aha! Tec 7 verkar ju vara världens mirakelmedel! Alltså tex denna?

Är det någon speciell sorts bruk jag borde använda? Läst en del om kalk och cementbruk osv men blir nog lite mer förvirrad :) Ingen aning om vad nuvarande puts är gjord av.

Många stora tack! :)
Det beror lite på hur stora sprickor och var på huset de sitter. Sitter de nere på sockeln eller uppe på fasaden. Är de på fasaden och inte så stora sprickor skulle jag säga att ett c bruk är bra. Är de större och djupare kan man grunda med ett grundningsbruk a eller ett b bruk. Men troligtvis kommer du inte att behöva så mycket bruk så det är onödigt att köpa flera säckar. Det du inte vill är att ha ett för starkt/hårt bruk på en mjukare. Det vanligaste felet folk gör när dom skall laga själva är att använda cementbruk till att laga en ytputs och då ligger den bara som en skorpa på och spricker till slut igen. Som att lägga en knäckemacka på en madrass och trycka till.
 
Sorry för utebliven bild men nu har jag tagit en! Köpt tec7 transparent och ska ta mig upp imorgon tänkte jag 😃 Närbild av en beige strukturerad vägg med några blå prickar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gul putsad husfasad med två vita fönster och snedtak under klarblå himmel, lite av husets takränna syns till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på svart stuprör fäst vid en beige, skrovlig vägg med skruv och beslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.