Det lossnar bitar på betongplattan i kanten ovanför cellplasten. Söker tacksamt tips på hur detta kan åtgärdas samt anledning. Planen är att antingen slipa plattan eller lägga på plattor.

Jag misstänker att man inte skulle lagt cellplast just på denna del som inte har vägg men så är det. Är detta anledningen eller har plattan torkat felaktigt?

Kan man tex använda någon epoxymassa eller vad finns det för sätt att åtgärda. Ingen fena på detta så förklara gärna detaljerat!
 
  • Betongplatta med avskalad kant ovanför isolerande cellplast vid en uteplats, omgiven av trätrall och grusunderlag nära uteplatsmöbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongplatta med bitar som har lossnat i kanterna, framför mörk träpanel och dörr. Plankan bredvid plattan visar tydliga tecken på slitage och sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Det är ett L-Element som håller på att gå sönder, det är cellplast med en fibervementskiva på för att skydda cellplasten..
Det gäller att skydda ovankant samt framkantern av L-elementet där det normalt står en vägg som skydd..
 
  • L-element av cellplast med fibercementskiva på ovansidan och framkanten för skydd, markerat med texten "Endast Online".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nikage
  • Laddar…
Blir lite nyfiken på vad det är för byggnad, är den uppvärmd? Den indragna väggen borde generera en rejäl köldbrygga. Är kanske ett kallförråd?
 
  • Gilla
Nikage
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Blir lite nyfiken på vad det är för byggnad, är den uppvärmd? Den indragna väggen borde generera en rejäl köldbrygga. Är kanske ett kallförråd?
Bostadshus. Indraget hörn där tanken var ett inglasat parti längs kanten ovanför cellplasten. Men det har inte blivit. Inte säker på jag förstår köldbrygga. Finns det någon vettig åtgärd som bör utföras?
 
R
Du behöver skydda ovankanten där cellplasten är vi ytan av golvet, tanken har ju varit att skjutdörrs skenan ska göra det..
 
  • Gilla
Nikage
  • Laddar…
N Nikage skrev:
Bostadshus. Indraget hörn där tanken var ett inglasat parti längs kanten ovanför cellplasten. Men det har inte blivit. Inte säker på jag förstår köldbrygga. Finns det någon vettig åtgärd som bör utföras?
Det var kanske projekterat så från början och att det finns med en köldbryggebrytande isolering under den indragna ytterväggen. Men om det inte är så tänker jag att konstruktionen i princip ser ut enligt nedan. Står ytterväggen bara på betongplattan fungerar hela utsticket som en kylfläns och kommer kyla ut ytan innanför väggen.

Har du tillgång till några konstruktionsritningar?
Diagram som visar två konstruktionslösningar för ytterväggar. Det övre exemplet har isolering, medan det nedre visar en köldbrygga och kylfläns vid utstickande betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.