Vi har en fjärmvärmecentral av märket Metro Therm. Bor i en sammfällighet där vårt hus är en atriumvilla på betonggrund, totalt 140 kvm. Vi har vattenradiatorer. Hushållet består av 2 vuxna och 3 barn (9, 11 och 13 år).

2020 var vår fjärrvärmeförbrukning 14433,000 kWh. I år ser det än så länge ut som om vi ökat vår förbrukning med ca 20% jämfört med förra året (kan bero på att min fru och min tonåring gillar att duscha varmt och länge)

Fjärrvärmecentralen har en utomhusgivare som sitter på husets östra del. Vi har inte någon inomhusgivare.

Nu har vi fått erbjudande från SEOM (Sollentuna Energi och Miljö) om att styra värmen med mobilen. De kallar tjänsten "Smart värme" och den kostar 50 kr/månad. SEOM bjuder på den fasta avgiften om vi ansluter oss inom någon vecka. Vet ej om det är någon bindningstid.

Smart Värme "tar hänsyn till väderprognos, solinstrålning, inne- och utetemperatur för att kunna optimera värmesystemet. Det lär sig hur huset svarar på temperaturförändringar och reglerar värmen utifrån det. Det enda man gör är att ställa in vilken inomhustemperatur man vill ha."

"Smart Värme är baserat på Ngenic Tune och består av tre dosor (en innegivare, en gateway och en styrdosa) plus en app i din smartphone eller på surfplattan."

Nu till mitt problem: Jag läser manualen för fjärrvärmecentralen, men har svårt att förstå begreppen - vilket gör att jag inte vet om vi idag använder systemet på bästa sätt. Begrepp som jag har svårt att förstå är cirkulationspump, radiatorkrets, expansionssystem, frysskyddsdrift, normaltemperatur, värmekurva, systemtemperatur, LUT, framledningstemperatur, tidskonstant för byggnadens konstruktion, kontinuerlig värmedrift, sänkningsperioder, värmeprogram, knäck.

Jag vet inte om tanken är att man som slutkonsument skall förstå ovanstående begrepp. Men eftersom jag inte förstår tycker jag att det är svårt att veta om vi idag använder vår fjärrvärmecentral på bästa sätt. Och då blir det naturligtvis extra svårt att veta om vi behöver "Smart värme" eller ej.

Har ni några tips om var man kan lära sig grunderna för att förstå fjärrvärmecentralen? I vilken ände borde jag sedan börja? Jag har hört att vår utomhusgivaren ej borde sitta i östläge, stämmer det? Borde vi investera i inomhusgivare? Eller slå till på "Smart värme"? Det låter som "Smart värme" är till för konsumenter som inte förstår sig på fjärrvärmecentralen. Men jag vill ju egentligen förstå för att kunna göra ett informerat beslut.

Tacksam för den input ni kan ge mig.

Här är en graf över vår användning senaste 12 månaderna.


Graf som visar månatlig fjärrvärmeförbrukning jämfört med föregående år och beräknad förbrukning.
 
Jag tror man binder upp sig på 3 år om man tecknar sig för "Smart värme". Avtalet säger:

"Detta avtal gäller i tre (3) år från och med dagen då bekräftelsen kommit Leverantören tillhanda och, i händelse av utebliven uppsägning senast trettio (30) dagar före avtalstidens utgång, övergår avtalet automatiskt att gälla tills vidare med trettio (30) dagars uppsägningstid."

https://www.seom.se/globalassets/varme/dokument/allmanna-avtalsvillkor_smart-varme.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.