Köpte hus för något år sedan och vid besiktningen flaggade firman för att fuktnivån i krypgrunden var något att hålla ett öga på, och eventuellt åtgärda med en trygghetsvakt. Trähus byggt -90 med krypgrund. På något ställe hade det varit början till påväxt som de behandlat bort (om jag minns rätt). Nu har jag haft en fuktmätare där i ungefär ett år och även om fuktnivån kryper över 75% ibland så har det oftast enstaka veckor och det har inte känts som en anledning till oro.

Men nu i sommar har det ju varit blött och då har fuktnivån legat mellan 80 och 90 procent ett antal veckor i sträck. Hur länge kan det vara så innan man behöver börja oroa sig? Var nere i grunden häromdagen och såg ingen påväxt, men gick inte igenom allt. Behöver jag sätta in en trygghetsvakt eller kan jag klara mig på att hålla koll ibland och göra behandling vid behov?
 
Håll koll, några veckor är lugnt. Vad har du för temp där nere?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Håll koll, några veckor är lugnt. Vad har du för temp där nere?
Tack, det är skönt att höra. Temp har legat på 14-16 grader den här sommaren.
 
JDB83 Joakim Broman skrev:
Tack, det är skönt att höra. Temp har legat på 14-16 grader den här sommaren.
Ok, det har som sagt varit ovanligt fuktigt några veckor nu. Har du öppna ventiler i grunden?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, det har som sagt varit ovanligt fuktigt några veckor nu. Har du öppna ventiler i grunden?
Ja, det finns två öppna ventiler på långsidorna.
 
E emjeysimone skrev:
Kollade just detta fast för vinden. Det finns olika diagram som visar relationen mellan luftfuktighet, temperatur och risk för mögel vs tid, bland annat i denna tråd:
[länk]
Och en annan vanlig variant i denna tråd:
[länk] (scrolla ned lite så ser du diagrammet)
Tack, intressant att få se kurvor på det här. Det andra diagrammet är verkligen hjälpsamt och det ser ut som att det är ungefär nu jag hamnar i riskzonen om inte fuktnivån går ner. Det ska bli torrare nu så jag håller tummarna.
 
  • Gilla
emjeysimone
  • Laddar…
JDB83 Joakim Broman skrev:
Tack, intressant att få se kurvor på det här. Det andra diagrammet är verkligen hjälpsamt och det ser ut som att det är ungefär nu jag hamnar i riskzonen om inte fuktnivån går ner. Det ska bli torrare nu så jag håller tummarna.
Lånade en avfuktare och ställde ner den i grunden. Efter några timmar hade den fått ner fuktnivån till 69%, men när jag stängde av den för natten steg det direkt tillbaka till 86%. Vet inte varför det blir så fuktigt så snabbt, det är inte särskilt blött ute längre? Finns det nåt annat jag kan göra för att få ner fuktigheten temporärt?
 
JDB83 Joakim Broman skrev:
Lånade en avfuktare och ställde ner den i grunden. Efter några timmar hade den fått ner fuktnivån till 69%, men när jag stängde av den för natten steg det direkt tillbaka till 86%. Vet inte varför det blir så fuktigt så snabbt, det är inte särskilt blött ute längre? Finns det nåt annat jag kan göra för att få ner fuktigheten temporärt?
Nu vet jag inte hur er grund ser ut, men om materialet (jord, trä etc) är fuktmättad kommer den avsätta fukt till luften tills det blir jämvikt. Så jag skulle gissa att några timmar inte räcker, utan det behöver ”svettas ut” mycket längre. När vi bytte spånt på vinden hade vi 6+ månader där avfuktaren gick konstant för materialet var nytt/fuktigt. Nu går den knappt alls.
Alt är luftfuktigheten utanför fortfarande hög och föder krypgrunden med fukt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E emjeysimone skrev:
Nu vet jag inte hur er grund ser ut, men om materialet (jord, trä etc) är fuktmättad kommer den avsätta fukt till luften tills det blir jämvikt. Så jag skulle gissa att några timmar inte räcker, utan det behöver ”svettas ut” mycket längre. När vi bytte spånt på vinden hade vi 6+ månader där avfuktaren gick konstant för materialet var nytt/fuktigt. Nu går den knappt alls.
Alt är luftfuktigheten utanför fortfarande hög och föder krypgrunden med fukt.
Har inte haft nån fuktmätare utanför grunden men enligt väderstationen ska det ligga på 60-65%, så det lär snarare komma från marken i så fall. Det låter som att jag kanske behöver skaffa en egen avfuktare. Alternativt sätta in en trygghetsvakt med värmeslingor?
 
Trygghetsvakt är bara ett tramsigt namn på en värmeslinga. Du kan lika gärna ställa in en värmefläkt i grunden.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E emjeysimone skrev:
Nu vet jag inte hur er grund ser ut, men om materialet (jord, trä etc) är fuktmättad kommer den avsätta fukt till luften tills det blir jämvikt. Så jag skulle gissa att några timmar inte räcker, utan det behöver ”svettas ut” mycket längre. När vi bytte spånt på vinden hade vi 6+ månader där avfuktaren gick konstant för materialet var nytt/fuktigt. Nu går den knappt alls.
Alt är luftfuktigheten utanför fortfarande hög och föder krypgrunden med fukt.
Huset står för övrigt på lerjord och det ligger plast över hela grunden. Sedan påfyllt med grus upp mot kanterna.
 
Nu funderar jag på alternativ för avfuktningen. Ställer jag in en kondensavfuktare så behöver jag leda bort vattnet, hur gör jag det när grunden ligger under gräsmattans nivå? Läste hos en tillverkare att man kan gräva en stenkista på 20-30 cm, fylla med makadam och leda ner vattnet där - är det ett alternativ? Eller är det bättre att göra jobbet och installera en värmeslinga? Sorptionsavfuktare är ett tredje alternativ men det ser ut att bli dyrt både vad gäller inköp och driftkostnad.
 
Måste väl att gå på avloppet någonstans eller?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Måste väl att gå på avloppet någonstans eller?
Jag ser var avloppet går ner, men tänker att det inte är enkelt att bara koppla på sig där? Då måste jag ha hit en rörmokare antar jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.