Jag har hittat några diagram som visar att säkringar går på några sekunder eller snabbare vid strömmar många gånger större än märkströmmen (kortslutning). Men det är svårt att se i diagrammen hur länge säkringar klarar mindre överströmmar? T ex:
Hur länge tål en 16 A säkring 24 A ?
Hur länge tål en 16 A säkring 20 A ?

Det jag är intresserad här är tröga proppsäkringar som används som huvudsäkringar.
 
  • Gilla
commonswift
  • Laddar…
Dom klarar nog startströmmen från en elmotor, men inte mycket mer.
Beror ju på en del faktorer, sitter dom ute i kylan eller inne i värmen?
 
Kan inte påstå att jag vet säkert. men någon (trovärdig) påstod för mig att en trög säkring skall tåla dubbla lasten i en timme.

Det är ju inte tillrådligt att utnyttja detta.

Jag var för ett antal år sedan med om en lite underlig händelse. I samband med jobbet så belastade vi helt medvetet ett väggutag som var säkrat med 10A (fast uttaget var godkänt för 16A) med ca 20-30A. Den höga lasten låg på i 5-10min åt gången. Gick däremellan ned till ca 5-6A. Till vår förvåning gick inte proppen.

Efter någon vecka av detta så brann uttaget upp, kontakten var bara ett skall av vit bakelit, innanför var det bara sot och aska som ramlade ut i en hög på golvet.

Vi tänkte att det måste varit en dålig skarsladd vi använt, så vi bara reparerade, monterade ett nytt uttag, säkerställde att alla skruvar var ordentligt dragna osv. Efter ungefär en vecka höll samma sak på att hända igen (nu var vi lite allerta och kunde avbryta innan det blev aska. Men uttaget blev förstört igen.

Det jag fortfarande idag tycker är märkligt är att ett Elko vägguttag kan brinna upp för en ström som inte löser säkringen, trots att uttaget skall hålla för mer 50% starkare ström än säkringen. Vi bytte proppen redan efter den första incidenten efterssom vi funderade på om det var fel på den så att den inte kunde lösa ut.




 
  • Gilla
Birgert
  • Laddar…
Intressant
Var det något brandprov eller elsäkerhetsprov som ni höll på med?
 
bax skrev:
Beror ju på en del faktorer, sitter dom ute i kylan eller inne i värmen?
De sitter inne, men jag värmer rummet de sitter i till endast +10 grader på vintern. Jag har nyligen räknat på maximalt möjlig ström per fas och kom fram till att en av faserna skulle kunna komma upp till 25 Ampére. Men huvudsäkringarna har aldrig gått hittills. Den största enskilda strömmen ut från centralen är bara 8,7 A så 25 A strömmen finns bara i centralen. Jag tror att den här max-strömmen kan finnas högst några minuter, om den förekommer överhuvudtaget i verkligheten.
 
Man brukar lite generellt kunna säga att en diazedsäkring tål 1.8 x märkströmmen i en timme medans en automatsäkring klarar 1.2 x märkströmmen under samma tid.
 
Fotografen skrev:
[länk]
Det var ju stora och tydliga diagram. Men jag tycker ändå att det är lite svårt att t ex se hur länge en 16 A säkring tål 20 A, eftersom kurvorna tar slut vid en timme. Ser ut som det kan vara 2-3 timmar om man extrapolerar kurvan.
(Jag tittar på det första diagrammet på sidan 2)
 
Nej vi höll inte på med prov i den bemärkelsen. Vi behövde helt enkelt strömmen, och hade inte tid att fixa det på ett korrekt sätt. Chansade på att proppen skulle hålla.
 
Tony2 skrev:
Jag har hittat några diagram som visar att säkringar går på några sekunder eller snabbare vid strömmar många gånger större än märkströmmen (kortslutning). Men det är svårt att se i diagrammen hur länge säkringar klarar mindre överströmmar? T ex:
Hur länge tål en 16 A säkring 24 A ?
Hur länge tål en 16 A säkring 20 A ?

Det jag är intresserad här är tröga proppsäkringar som används som huvudsäkringar.
En 10 Amp säkring skall tåla 16A i 1 timme och förhållandet är ungefär det samma när du går upp.. dvs en 16A skall tåla 20A i en timme. (normal porslinspropp).

olika säkringar kan ha olika sk karaktäristik som anger tröghet och tolighet för strömtoppar.

Det finns diagram att få tag i om man är intresserad för "vippsäkringar" finns diagram ex på elfa om jag inte mins fel och för vanliga diazed bör det gå att hitta på nätet.

 
DeBe skrev:
Man brukar lite generellt kunna säga att en diazedsäkring tål 1.8 x märkströmmen i en timme ....
1,8 x 16 A = 28,8 A

Man vill ju ha så små huvudsäkringar som möjligt för att för att slippa betala mer än nödvändigt till nätbolaget.
Så om strömmen normalt är 12 A, men kan bli 25 A under någon timme per dygn (spis, tvättmaskin etc), så kan man alltså ändå klara sig med 16 A huvudsäkringar ?
 
Ja.
 
Men ligger du och använder 18-20 Ampere under längre tider kommer säkringen att bli glödhet och den värmen kommer att sprida sig till anslutningar och ledningar som efter en tid blir brända och förstörda och i värsta fall orsakar brandtillbud
 
Jo, men om man under längre tider=mer eller mindre kontinuerligt tar ut bortåt 20A kommer ju säkringen så småningom att lösa ut och berätta att det är dags att gå upp till 20...
 
Silvertråden i porslinsäkringar åldras olika fort beroende på hur hårt man värmer och kyler dom!
Alla har väl varit ute för att en säkring gått mer eller mindre utan orsak, man byter och allt är frid och fröjd!

Man kommer att få byta säkring oftare än om man kör "normalt" pga ovanstående!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.