Hej!

Min stora fråga är - Hur länge kan långsprötade silverfiskar överleva i en plastlåda? Får de syrebrist? Det finns ju gott om mat tänker jag då det finns allt från papper till kläder i lådorna.

För ca 1 1/2 år sedan hyrde vi ett boende med extremt många långsprötade silverfiskar, det var så många att vi var tvungna att flytta.

Vi gjorde vårt bästa med att gå igenom sakerna och sedan packade vi ner det i IKEAs ”flyttlådor” av plast och tejpade locket. I dessa lådor är det allt ifrån papper, foton, kläder - allt möjligt. Vi sprayade en del lådor med Neudorff ohyra effekt spray som ska vara något vänligare mot barn, djur och miljö. Lade även ned lavendel påsar.

Lite ångest att öppna lådorna har jag ju då denna upplevelse var extremt nästan intill ”traumatisk” eller i alla fall obehaglig, så vad tror ni? Kan de överleva utan syre???
 
Utan syre dör alla djur.
 
daddydj daddydj skrev:
Utan syre dör alla djur.
Det är det jag hoppas på men kände att de där krypen känns ju odödliga 😱😱😱 Tack för svar!
 
Cheesen
E Esmaralda skrev:
? Kan de överleva utan syre???
Nej, men det är tveksamt att din metod gjort lådan lufttät. Om lådan buktar ut eller in så är det så.
Däremot så bör husdjuren ha dött av törst om du förvarat lådorna torrt.
 
Framförallt tror jag att de får svårt utan vatten en längre tid. Jag har hittat döda långsprötade silverfiskar i plastlådor utan lock, där sidorna var för hala för att de skulle kunna klättra ut. De måste ha klättrat på väggen för att ta sig in i lådorna.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Nej, men det är tveksamt att din metod gjort lådan lufttät. Om lådan buktar ut eller in så är det så.
Däremot så bör husdjuren ha dött av törst om du förvarat lådorna torrt.
Åh, vad skönt att höra … har ju lite ångest för att öppna upp dem. Jag har tejpat låderna runt locket och lagd dem i en stor plastsäck med knut…. Fick ju lite panik när det begav sig 😂
 
M mrsnhp skrev:
Framförallt tror jag att de får svårt utan vatten en längre tid. Jag har hittat döda långsprötade silverfiskar i plastlådor utan lock, där sidorna var för hala för att de skulle kunna klättra ut. De måste ha klättrat på väggen för att ta sig in i lådorna.
Tack , det låter ju tryggt då mina lådor varit igen tejpade och legat i stora plastsäckar …
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.