Hejsan!

Sitter och planerar in lite renoveringar vi ska göra i sommar och har en fundering...

Vi ska få dränerat i vårt hus från -57 nu i vår och har planerat att lägga in
klinkers eller mosaik på golvet i badrummet (är målat golv där nu) samt i tvättstugan i vår källare.
Frågan är: måste vi vänta en viss tid efter dräneringen innan vi kan börja med detta projekt? Så att fukten hinner försvinna från källarväggar och golv?
Hur lång tid kan detta ta isf?

(Jag vet att jag kan fråga killarna som ska utföra dräneringen men får ej tag i den denna vecka...)

Tacksam för att få höra era funderingar... :)
 
Ingen som har någon fundering kring detta? Jag har hört mig för bland några olika och fått väldigt varierande svar. Ingen här som vill ge ett hum om vad ni tror?
Kan tillägga att vi har en avfuktare om det hjälper något på vägen till att torka upp i källaren...
 
Steg ett kolla upp fuktigheten i väggarna sen är det lite lättare att komma fram till ett svar :)
 
Det är underlaget som avgör när man kan lägga klinkers/sätta kakel, är dräneringen korrekt utförd så är det bara att mäta fuktigheten i väggar/golv. Går säkert att avfukta men först måste Du ju veta att det finns nån fukt.
 
Beror ju på vilket system du använder vid dränering och om du sedan kommer klassa källaren som om den va nybyggd. Vid Isodrän/porodrän så stoppas ju inte fuktvandringen utåt så där borde det inte spela någon roll om du kaklar sammtidigt. Om du nu ska sätta tätskickt så kanske man bör tänka efter.
 
Tack så mycket! Vi ska endast sätta tätskickt på golvet i duschen. Just nu är det väldigt mycket fukt i väggar och golv, men jag vet ju inte hur det kommer att se ut efter dräneringen :) Det är Isodrän som kommer att användas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.