Jag tänkte stryka järnmönja på ett plåttak och undrar hur länge det måste vara uppehåll för att man ska våga. Det ska torka 1-2 dygn sägs det, men om det är regnrisk varannan dag, och själva arbetet tar större delen av den regnfria dagen, är det för osäkert då? Eller hinner det torka tillräckligt för att inte spolas bort så att torkningsprocessen kan fortsätta när det är bra väder igen?
 
Mönja vad för sort, finns blymönja som är mjuk i ytan och ska vara riktigt torr för att måla över. Sen finns det s.k rostskyddsfärger som är grå och liknande och ibland hård yta. Men dom sorterna har jag inte använt, utan bara av blytyp som är bäst.
 
R
Är inte blymönjan borttagen ifrån konsumentmarkanden?
 
inget som privatpersoner kan måla med idag - dvs. det går inte att köpa om man inte är yrkesverksam
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jag talade med en person som är erfaren på området och han trodde att det går att stryka på järnmönja fast lite regn väntas efter 12 timmar.

Från färgtillverkaren fick jag följande svar:

"Ett tak är ju mer utsatt än en fasad.

Det viktiga är att underlaget är torrt när man målar. Skulle det komma ett svagt duggregn efter målning är det nog ingen fara, men starkt regn kommer inte vara bra."

När jag målat kom det regn kanske 6-8 timmar senare. Det var mer än duggregn, men långt ifrån ett ösregn och höll på säkert högst en timme. Den utstrukna färgen på taket ser bra ut. Under stuprännan ser man att det runnit en del rödfärgat vatten.

Det är min erfarenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.