Hej,
Efter att ha smygläst i ett tag tänkte jag nu ställa min första fråga. Vi skall bygga ett Sävsjö Trähus norr om Sthlm och tiden börjar rinna iväg. Vi måste spränga en del för att ens komma upp på vår tomt m m. Huset kommer i slutet av juni sprängaren kommer den 3:e. Sedan skall ca 60 m väg göras samt att all rördragning mm måste fixas. Detta innebär att de förmodligen "inte häller i" betongen till plattan förrän under v 26. Kan man verkligen då ställa dit ett hus (1 1/2 plan) redan v 27. Jag är förstagångs-byggare och kan inte sån´t här, men det känns fel.
Tacksam för svar!
/Ika
 
Vill minnas att det räcker om betongen brinner i tre dagar innan man ställer dit huset.
 
:-X

sävsjö ? !!!

Läs senaste nummret av Villaägaren (nr3 Maj 2004)
Rubrik:
HUSDRÖM BLEV MARDRÖM

Jag har själv blivit drabbad av klåpare, roligare kan man ha för pengarna....och tiden det tar att reda ut allting...byggförseningar, byggjusteringar, jurister m.m.


Lycka till
 
Nog skulle jag ge betongen lite tid innan man ställer på ett hus men för att vara säker prata med någon som kan husgrunder/betong...
 
Tack för svaren!

Ja, jag har läst "Villaägaren" nr 3 och jag måste säga att det gjorde mig lite nervös.
Än så länge kan jag dock inte klaga, vi har haft en bra kontakt med säljaren på Täbykontoret. Huset har ju inte kommit ännu men jag hoppas att den trevliga stämningen håller i sig under hela bygget.
För oss är det ju för sent att byta leverantör så det är val bara att hoppas på att de kommer att göra allt för att bättra på den dåliga reklam de fått i "Villaägaren".
Det här med plattan oroar mig dock eftersom vi kommer att göra mycket själva och kommer att använda bl a hela sommaren för färdigställa så långt det går. Eftersom all fukt måste ur plattan innan man kan börja med golvläggning så hade det ju inte gjort något om den varit på plats tidigare.
Mvh Ika
 
Ring Betongindustri eller Optiroc och fråga men 3 dagar verkar vara "standard" även om jag tycker det känns lite med tanke på just fukthalten. Hållfasthetsmässtigt är det nog inga som helst problem.

På ett bygge i närheten av oss tog de bort sista stödformen på morgonen, på em restes väggblocken.
 
Vår grund var klar den 20:e februari 2003 och vi började att montera väggarna den 4:e mars.

Jag var också orolig och frågade experter som sa att minst 10 dagar för att lägga på huset skulle vi räkna med tanke på tyngden av våra väggar.

Tills idag har (vad man kan se) inte rört sig en milimeter.
Väggarna är av betong som väger massor.

 
Ja det låter onekligen som en minst sagt tuff tidsplan. Har ni kontrakterat en grundbyggare som lovar ha detta klart i tid eller ska ni köra själva?

Tänk på att husleverantörer normalt inte är villiga att lagerhålla hus för senare leverans om grund inte är klar i tid, inte gratis i allafall.

Kolla med Sävsjö hur de ser på saken, såvida de inte är ansvariga för grunden, men det låter inte så på din beskrivning

 
Tack för all hjälp,
Entreprenören som skall göra grunden har vi fått kontakt med via Sävsjö, han brukat tydligen gjöra deras markarbeten här runtom Täby. Enligt Säljaren på Sävsjö så har han god kontakt med fabriken i Småland så jag antar att det bara är att lita på det. Men har man sett vår tomt, (vilket entreprenören har gjort), så blir man nervös när de inte tänker börja spränga förrän 3 juni. De måste nämligen "spränga sig upp" på tomten eftersom det inte finns någon väg idag utan bara berg. Vägen måste till för att betongbil och kranbil över huvud taget skall ta sig dit. Jag är också rädd att de får så bråttom så att de slarvar med avloppsrör och värmegolvsrören i plattan. Måste nog ringa med en gång och tjata lite på dom!
 
Vem är Chill??

Samma meddelande om Sävsjö i många trådar. Om än klart negativa känns det liksom lite för mycket att se åsikten överallt.

/Fredrik
 
Håller med men personen verkar lite irriterad på Sävsjö och vill ha fram sitt budskap verkar det som.
 
Betong "brinner" i minst hundra år (ja, det avtar med tiden.) Skulle personligen vänta 3-4veckor.
 
som sagt - inga problem efter tre dygn. Däremot tar det låååång tid innan ni bör lägga in golvmaterial. (Hållfasthet och fuktighet skiljer sig rejält.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.