Claes Sörmland
Det är terpener från träet som luktar. Helt naturligt men inte helt bra för oss människor. Farligt är ett kraftfullt ord. Lukten klingar av på några månader.
 
Hur luktar terpener enligt andra här?
Luktar snickeri verkstad typ enligt mig... Trä liksom...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag tycker inte att det luktar mer än ett par veckor. Dammsug och torka av alla ytor med fuktig mikrofibertrasa/mopp så får du bort allt sågdamm. Det brukar göra skillnad.

Med parkett ovanpå borde golvspånskivan egentligen inte lukta alls, speciellt om man har lagt golvfoam under parketten. Själva parketten kan såklart lukta nysågat trä eftersom man sågar i ändarna, men sen sätter man oftast golvlist som täpper för även det.
 
Kan man känna i hals eller så av terpener när spånet är nytt också?
 
S
Det finns formaldehyd även i massivt trä.
 
S sinuslinus skrev:
Det finns formaldehyd även i massivt trä.
Vad menar du? Spånskiva är väl ej massivt trä?
 
Anledningen jag frågar om halsen är att det blir liten reaktion när jag går dit. Dock jobbar de ju där just nu så det är dammigt och så. Är det andra här som känner av lite i halsen?
 
Skalman9 Skalman9 skrev:
Anledningen jag frågar om halsen är att det blir liten reaktion när jag går dit. Dock jobbar de ju där just nu så det är dammigt och så. Är det andra här som känner av lite i halsen?
Jag känner av i andningsvägarna av nya spånskivor, mdf och liknande. Speciellt när det precis är sågat. Ibland känner jag likadant i nya möbler.
 
T Tennis-star skrev:
Jag känner av i andningsvägarna av nya spånskivor, mdf och liknande. Speciellt när det precis är sågat. Ibland känner jag likadant i nya möbler.
Har ni nya spånskivor också? Hur länge fanns allergin kvar efter monteringen så att säga.
 
Skalman9 Skalman9 skrev:
Har ni nya spånskivor också? Hur länge fanns allergin kvar efter monteringen så att säga.
Jag har inte spånskivor hos mig men jag har tex en bokhylla i mdf som jag tyckte var jobbig att vara nära i typ 1 år kanske. Nu märker jag inte av det så mycket längre.

Det var värst i början, vid sågning och byggandet av hyllan. Blev betydligt bättre när jag skurat och dammtorkat flera gånger.
 
S
Skalman9 Skalman9 skrev:
Vad menar du? Spånskiva är väl ej massivt trä?
Spånskiva är en blandning av trä, lim och diverse annat.
Formaldehyd är giftigt men det finns även naturligt i trä. En del reagerar mer än andra.

Damm är inte heller hälsosamt. Vad är det för byggjobb som görs? Kanske det behövs ställas dit en luftrenare.
 
Skalman9 Skalman9 skrev:
Anledningen jag frågar om halsen är att det blir liten reaktion när jag går dit. Dock jobbar de ju där just nu så det är dammigt och så. Är det andra här som känner av lite i halsen?
Jag blir dålig i luftvägarna av damm från sågning av trävaror. Hostar upp slem i flera dagar. Lukten av spånskiva (”nya Ikea-möbler”) brukar också irritera, men jag tycker att den försvinner efter ett par-tre veckor eller så.
 
Då har man lärt sig nåt nytt (tror jag).

Ni säger alltså att det som man känner som trä lukt är terpener... Alltså träslöjd, snickrar-verkstad... För mig har detta alltid kallats ny trä lukt. Dvs nytt trä, skivor, färsk ved kanske, osv.

Ska googla lite sen 😁
 
Det var ju betydligt högre halter av formaldehyd i spånskivor på 70-talet när alla byggde egna möbler av det. Sedan kom någon slags reglering av mängden som tilläts eftersom det var kraftigt allergent. Formaldehyd är det som luktar gott när man målat med linoljefärg. Inte så nyttigt det heller.
När jag byggde ett IKEA-kök för 20 år sedan och kapade i skåpstommar så luktade det fisk(!). Vete sjutton vad det var men IKEA köpte ju stommarna i Östeuropa någonstans. Kanske från en fiskeby? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.