Hej allesammans
Hustrun beställde ett nytt badrum. Allt med avloppsrör o dylik är klar, väggarna fått nya skivor och golvet flytspacklats. Har köpt all material jag behöver för tätskikt.
Men hustrun är bortrest och kommer hem om en månad. Hon vill välja kakel o klinker.
Min fråga är om jag kan göra klar tätskiktet redan nu och vänta ngn månad eller måste ytskiktet med kakel sättas på väggarna när tätskiktet har torkat efter ngt dygn?
Förstörs tätskiktet av solljus eller ngt annat om jag väntar ett par månader?
Tack för all svar av de som vet på riktigt :)
 
Det är nog inga problem så länge du intesliter/belastar golv/väggar. Dvs du kan ju inte använda utrymmet.

"Månader" låter länge, men veckor är nog inga problem alls, har sett lägenheter stå längre än så med "bara" tätskikt. Kanske att man tejpar igen ev. fönster, särsklit om vårsolen börjar ta mycket. Borde dock finnas information hos tillverkarna...
 
  • Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Dubbelkolla med tätskiktsleverantören. Jag råkade ut för blåsor som började komma efter ca 3v, visade sig att man skulle upp med kaklet omgående.
 
  • Gilla
Hellwiz och 5 till
  • Laddar…
Jag kan inte se vad det skulle vara för problem så länge du inte har solen som lyser på det då kanske...

Kakel/Klinker "isolerar" ju inte tätskiktet på något sätt och förhindrar inte luft att komma åt det heller så vad det ska spela för roll om det är kakel/klinker på eller inte kan jag inte förstå...

Tätskikt ligger ju även "fritt" inne i t.ex. vattenfördelarskåp/boxar, vägghängda toa "boxar" etc. och inte får det några blåsor eller trillar ner där heller...

Får man blåsor i tätskiktet har man antingen varit för snål med fästmassa, det har torkat för fort eller så har man haft smuts/damm på folien!
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Dubbelkolla med tätskiktsleverantören. Jag råkade ut för blåsor som började komma efter ca 3v, visade sig att man skulle upp med kaklet omgående.
 
Ojdå. Ska kolla med leverantören.
Men varför bubblade det? Orent under? Eller gummit blir snabbt gammal?
 
anders07 anders07 skrev:
Jag kan inte se vad det skulle vara för problem så länge du inte har solen som lyser på det då kanske...

Kakel/Klinker "isolerar" ju inte tätskiktet på något sätt och förhindrar inte luft att komma åt det heller så vad det ska spela för roll om det är kakel/klinker på eller inte kan jag inte förstå...

Tätskikt ligger ju även "fritt" inne i t.ex. vattenfördelarskåp/boxar, vägghängda toa "boxar" etc. och inte får det några blåsor eller trillar ner där heller...

Får man blåsor i tätskiktet har man antingen varit för snål med fästmassa, det har torkat för fort eller så har man haft smuts/damm på folien!
 
Ok. Visste inte att det finns ställe där tätskikt ligger otäckt! :)
Konstig nog att jag har letat efter svar på nätet men lyckats inte hitta ngn info om det. Enbart om torktid finns det en hel del.
 
Det är olika för olika tillverkare. Kiilto måste sättas inom 72h med deras standard lim. Snnars risk för att det bubblar sig. (Finns alternativ). Frågade LIP då jag kände att det inte kommer funka för mig. De såg inga problem att det stod i ett par veckor. Dock skulle solljus undvikas.
 
  • Gilla
emilvikstrom och 2 till
  • Laddar…
Mycket riktigt var det kiilto ihop med deras m 1000 som bubblade. Och vid kontakt med kiilto framkom att det kunde bli så om det gick för lång tid, men det stod ingenting om i instruktionerna. Det va inget fel på mitt utförande. Det gick bra att rädda upp, men fick lite panik..
 
  • Gilla
emilvikstrom och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Låter underligt att bubblor kan uppstå om ett kakel inte sätts upp. Vore intressant att jöra vad mekanismen är som ger bubblorna och hur fixet kemiskt hindrar bubbeluppkomst.

Spontant låter det som ett fel på produktens design. Någon som kan förklara?
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Mycket riktigt var det kiilto ihop med deras m 1000 som bubblade. Och vid kontakt med kiilto framkom att det kunde bli så om det gick för lång tid, men det stod ingenting om i instruktionerna. Det va inget fel på mitt utförande. Det gick bra att rädda upp, men fick lite panik..
kiilto skriver uttryckligen om de 72h i din beskrivning. Var när jag läste det som jag avstod. Som alternativ kan man använda deras rollbara tätskikt dom lim. Då tål det att stå öppet.
 
  • Skärmdump av Kiilto hemsida med bruksanvisning för KeraSafe+ tätskiktsfolie och monteringsregler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ortoped007
  • Laddar…
Det var inget som stod 2018 eller när jag nu gjorde badrummet... Det har ju tillkommit av en anledning. Tyvärr. M1000 limmet är mycket mer lättjobbat än k2 guckan. Skulle jag göra badrum igen skulle jag ta ledigt från jobbet en vecka, kötta tätskikt och plattsättning på samma gång.
 
S swirve skrev:
Det var inget som stod 2018 eller när jag nu gjorde badrummet... Det har ju tillkommit av en anledning. Tyvärr. M1000 limmet är mycket mer lättjobbat än k2 guckan. Skulle jag göra badrum igen skulle jag ta ledigt från jobbet en vecka, kötta tätskikt och plattsättning på samma gång.
Intressant (och konstigt)!

Det var K2 som lim när jag lade Kiilto för ca 8 år sedan men det har förstås hänt en del sedan dess... :thinking:

Känns ju rätt skrämmande att det börjar släppa. Jag undrar vad plattorna/fix tillför som gör att det inte skulle göra det?
Eller är det bara för att plattorna täcker det så man inte ser släppet...? :surprised:
 
  • Gilla
  • Wow
TCG och 1 till
  • Laddar…
Kiilto borde vara tydligare beträffande limning av Kerasafe!
Var nära att köra på med M1000. Upptäckte att det ger mycket litet och kort tidsfönster innan plattsättning.
Körde tack o lov med Keraprimer och K2 under folien.
 
  • Gilla
Yogibear
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.