Har haft ett fönsterbyte i min lägenhet i december. Den putsade fasaden kommer inte bli åtgärdad förrän till våren. Min fråga är om det är ok att lämna det såhär över vintern? Dom har drevat bara ett par decimeter sammanlagt på ett par ställen. Ingen fogskum någonstans alls.
 
  • Nyligen installerade fönster i en fasad med ofullständig puts och synlig drevning runt fönsterkarmarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fogskum är ingen vedertagen metod, vanlig drev är det bästa normalt.
Men har dom inte drevat runt hela fönstret? Eller känner du att det drar?
Största risken är väl om det kommer in fukt i dom öppna delarna, både vad gäller fönster o fasad.
 
  • Gilla
Magic0
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Fogskum är ingen vedertagen metod, vanlig drev är det bästa normalt.
Men har dom inte drevat runt hela fönstret? Eller känner du att det drar?
Största risken är väl om det kommer in fukt i dom öppna delarna, både vad gäller fönster o fasad.
Dom har knappt drevat någonting. Sitter två små tussar bara. Runt resten av fönstrena är det öppet med stora glipor rakt in mot karmen. Om jag lägger handen mot fönstrena på insidan är det iskallt.
 
J Jörgen Ö skrev:
Fogskum är ingen vedertagen metod, vanlig drev är det bästa normalt.
Men har dom inte drevat runt hela fönstret? Eller känner du att det drar?
Största risken är väl om det kommer in fukt i dom öppna delarna, både vad gäller fönster o fasad.
På grannarnas fönster har dom sprutat fogskum så det står härliga till!
 
A
Är det plastfönster kanske?
 
Handyman 1 skrev:
Är det plastfönster kanske?
Nope. Träkarm. Aluminium på utsidan
 
risken är att där blir mycket fukt i väggen under fönstret
 
Det är skillnad på isolering och tätning. Här krävs tätning i form av underbleck mm för att förhindra vatteninträngning. Drevning förhindrar inte vattenintrång.
Självklart ska det drevas OCH tätas omgående. Men är inte det egentligen BRF problem?
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är skillnad på isolering och tätning. Här krävs tätning i form av underbleck mm för att förhindra vatteninträngning. Drevning förhindrar inte vattenintrång.
Självklart ska det drevas OCH tätas omgående. Men är inte det egentligen BRF problem?
Har haft kontakt med styrelsen tidigare om problem med den här firman. Hon snäste bara och frågade varför jag hör av mig till henne och att dom inte har något med fönsterbytet att göra. Firman är ett gäng skojare som det inte heller går att driva en dialog med utan irritation från deras sida.
 
  • Ledsen
Anna_H
  • Laddar…
MultiMan
Med så många tomtar som det verkar finnas skulle vi kunna ha jul året runt.

Helt galet att lämna det så någon längre stund. precis som andra redan sagt.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Med så många tomtar som det verkar finnas skulle vi kunna ha jul året runt.

Helt galet att lämna det så någon längre stund. precis som andra redan sagt.
Som grädde på moset har dom också skadat samtliga golv och köksvägg. Snott med sig plasten jag täckte över möblerna med, så att allting blev dammigt. Försökt spolat ner massa träbitar och sågspån i toaletten. Inte aviserat innan dom kommer, kombinerat med att dom inte dyker upp överhuvudtaget. Tomtar är ett för snällt ord.
 
  • Arg
  • Ledsen
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
L LisaLöfgren skrev:
Har haft kontakt med styrelsen tidigare om problem med den här firman. Hon snäste bara och frågade varför jag hör av mig till henne och att dom inte har något med fönsterbytet att göra. Firman är ett gäng skojare som det inte heller går att driva en dialog med utan irritation från deras sida.
Låter ju som oerhört konstigt agerande från styrelsens sida. Vem skulle annars ha anlitat firman och ansvara för fönsterbytet från föreningen?
 
1 16386 skrev:
Låter ju som oerhört konstigt agerande från styrelsens sida. Vem skulle annars ha anlitat firman och ansvara för fönsterbytet från föreningen?
Hon ansåg att allt ansvar låg på firman eller entreprenören. Hon var inte ett dugg intresserad av att höra hur dom missköter sig. Men så består ju min styrelse också av två väldigt unga flickor och en gammal avdankad politiker ;)
 
Låter som en styrelse att byta ut på nästa stämma!
 
  • Gilla
LisaLöfgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.