Hej,

skall få mitt hus levererat i början av nästa år (januari). Bygglovet blev nyss klart och jag tyckte att hustillverkaren gärna fick dra igång med byggsamråd och gjuta grund till hus och garage nu innan vintern. Dels med tanke på väder dels med tanke på att jag isåfall kan starta med garaget vilket jag skall resa själv.

Men detta var enligt hustillverkaren inget alternativ för det skulle inte grunden må bra av...? Va lite stressad och hade inte tid att ifrågasätta så nu vill jag ha lite mer info innan jag pratar med han nästa gång.
Lite lustigt för han nämnde att jag kanske borde täcka makadamen med pressenningar så det inte va för fuktigt/isigt/lättare att få bort snön i december... Kan man inte likaväl täcka en färdig grund med pressenningar isåfall?
Jag kan ingenting om sånt så nu vill jag ha hjälp med att få lite kött på benen.


Mvh Oscar
 
Fattar heller inte varför, visserligen går det gjuta betong på vintern också men vad skulle det skadas av?
Om man skyddar den med pressening.

En tanke är att golvvärmen ska provtryckas och gjutas med tryck men det går att blåsa ut vattnet med tryckluft, men det är ändå ett problem för huset håller ju inte plusgrader från dag 1 iaf om man gjuter på vintern.

Betong klarar sig ute i regn och rusk, nä be honom förklara.

Protte
 
Som sagt. Betongbroar står ju liksom kvar...
 
P
Kan det inte vara bra att gjuta långt innan så plattan hinner torka/krympa så det går lång tid innan klinker läggs??
 
är väl frostsprängning möjligtvis. men det undviker du med isolationsmattor och presseningar?
 
Jag lät gjuta min platta i oktober och sedan stod den under bar himmel under hela vintern och våren. Inga problem alls, dessutom har jag knappt fått en enda torrspricka. Tror faktiskt plattan mår bra av att stå ett tag under bar himmel. Det blir en väldigt långsam torkprocess och betongen blir rejält stark. Däremot valde jag frostsäker anläggningsbetong (c32/40). Efter den stränga vintern 09/10 fanns inte ett spår i plattan, helt oberörd.
 
Ja precis som när man bygger stora flerbostadshus där betongen står kallt och blött i kanske ett år innan det blir varmt och torrt. Det är bara positivt.

Välj lite högre vct dock, 0,45-0,50 typ, förutom bättre skydd mot vintern så tar den dessutom upp minimalt med fukt utifrån.
 
Vi lät gjuta vår platta i oktober och den låg orörd till februari. Inga problem alls.
 
VI håller på att fundera på om vi ska kicka igång med avrop också. En fundering är just att det snackas om frostbrytningar.

covet: Finns det någon nackdel med att välja frostsäker anläggningsbetong (c32/40)?

Om man gjuter typ nu, så kan man väl fortfarande bygga på grunden innan vintern slår till?
 
Stringfellow Hawke skrev:
Ja precis som när man bygger stora flerbostadshus där betongen står kallt och blött i kanske ett år innan det blir varmt och torrt. Det är bara positivt.

Välj lite högre vct dock, 0,45-0,50 typ, förutom bättre skydd mot vintern så tar den dessutom upp minimalt med fukt utifrån.
Jag hoppas du menar lägre....dvs du utgickfrån t.ex. 0,60 och rekommenderar 0,45-0,50 istället.

Betong och Armeringsteknik av Sveriges Byggindustrier skrev:
Lägre vct gör cementpastan tätare och därmed mindre benägen att ta upp vatten. Vid lägre vct fås dessutom mindre mängd frysbart vatten och åtgärden bidrar alltså till en betydligt bättre frostbeständighet.
 
jhenrikj skrev:
Jag hoppas du menar lägre....dvs du utgickfrån t.ex. 0,60 och rekommenderar 0,45-0,50 istället.
Precis, skrev fel. Högre kvalitet tänkte jag nog på... :)
 
Professor Plommon skrev:
covet: Finns det någon nackdel med att välja frostsäker anläggningsbetong (c32/40)?
Inte vad jag vet. Den är helt enkelt starkare än "villabetong". Jag betalade kanske 10-15% mer för betongen, vilket jag tycker det var värt. Läste på en hel del innan i och med att plattan skulle stå oskyddad över vintern. Nu tror jag inte att villa-/husbetong tar skada, men jag ville vara säker på att is och frost inte skulle skada den.

Men, prata med den som skall gjuta för att vara säker, eller kolla in betong.se där du kan ställa frågor direkt till experterna. Just vad gäller grunden skadar det inte att ta i lite extra även om det kanske inte behövs. Svårt att göra om senare.
 
F
Jag skulle utan att blinka föredra att gjuta nu istället för att riskera en gjutning i minus 20 grader. Allt blir lite omständigare och krångligare och dyrare i stränga minusgrader. Du kommer garanterat att få betala extra för vinterbetong oavsett hur kallt det är ute (som antagligen ändå är kallare än spec när du får den) och det kan tillkomma extakostnader för att isolera plattan uppifrån för att bränningen inte skall avstanna. Byggvattnet fryser, det är kallt som fan när man skall göra rent verktyg mm.

Nej, fy fan. Gjut nu och täck plattan till vintern så du inte har ett 30cm snötäcke på toppen av 5cm kärnis när huset kommer bara. Och blås ut golvvärmeslangen. Sen när du skottar plattan och sliter bort täckningen så har du en torr fin platta när huset kommer.

Jag tror att byggarn drar en vals för att spara tid/göra annat arbete eller når liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.