Hej jag skall måla om min sommarstuga med Falu rödfärg som den varit målad i tidigare. På vissa ställen kommer det vara färgrent på panelen efter jag tagit bort gammal färg, d¨å kommer min fråga. Hur länge kan stugan stå färgren/gammal färg borttagen innan man måste måla om den?

Jag förstår ju att det bästa är att måla så snabbt som möjligt kanske, men om man nu inte har möjlighet att göra det så skulle jag ju i alla fall vilja börja bortsa/skrapa huset för att förbereda målningen.
 
Det finns hus som stått med trärena fasader i åratal...
Om det inte är ett utsatt ställe, och ett ställe som kan torka upp mellan varven (typ vanlig vägg) tror jag inte det är ngn panik alls..

Men tar man verkligen bort gammal falu rödfärg ? Målar man inte bara på med nytt - eller du menar kanske vissa ställen bara ?

/K
 
Nej, kära nån, om det är Falu röd slamfärg som stugan varit målad med tidigre, räcker det om du borstar bort "bös" med t ex en panelborste. Kan kanske t o m vara en fördel om du har skrapat och donat att träet får stå lite och bli väderbitet - slamfärg ska ha "ofint" underlag, dvs inte hyvlat.
 
Jag har läst att även om det är slamfärg (falu röd) så kan den flagna (vilket min gjort) om det ligger för tjockt lager med färg ifrån början. Så därav vill jag skrapa bort de stä'llen där det flagnar.

Men jag kan säga att jag varit osäker från början om det varit falu rödfärg eller ej just pga flagorna, men tittar man på under tak där färgen inte varit utsatt för vädret så ser man ganska klart att det är Falu röd. Så då sökte jag nätet och hittade då att den kan flagna om det ligger för mycket färg.

Utsatt och utsatt, stugan ligger ju vid en insjö så det är väl lite fuktigare än normalfallet kanske men jag tycker inte det borde vara någon fara ändå att putsa rent fasaden utan att måla den på en gång alltså?
 
Nu är det väl inte den gamla färgen som ska skrapas bort utan alla luftföroreningar som bundit in till färgen. Vet bara att när det gällde gamla ladugårdar så brukade dessa hötryckstvättas innan man sprutade på falu rödfärg. I dessa fall fanns det ju ingen isolering att ta hänsyn till så risken för fukt i väggar var inget problem, det räckte med att väggarna torkade upp några veckor i solsken.
 
Nja, högtryck är inte ett alternativ, då blåser nog stugan omkull :)

Har kollat de alternativet med målarfirmor och de har avrådit mig från att använda metoden då ma inte vet hur det ser ut bakom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.