Hej!

Hur länge kan man vänta innan man klär en gipsad (utomhusgips) yttervägg med panel?

Tål den en vinter i mälardalen?

/Jonas
 
Ja, en vinter funkar. 3månader tror jag det står i instruktionsboken, men det går bra längre perioder (iaf med Norgips/danogips). Byggmax utegips börjar se konstig ut efter betydligt kortare tid, därmed inte sagt att den inte fyller sin funktion. Är man ändå orolig kan man ju hänga upp en plast som skyddar mot väta (smäll upp gipsen, spika upp spikläkt om du ska ha träfasad, spika plast i denna).
 
Jag har Norgips utegips och den "håller" fortfarade efter 2 år men jag byter självklart den efterhand jag spikar upp panelen, eftersom den har prickar av normalt svartmögel och har börjat bukta lite. Det är dock fortfarande inget fel på bärigheten så en vinter är inget problem!
 
Har din gips blivit så dålig att den behöver bytas, eller skall man alltid byta den om den suttit oskyddat utan panel?

/Jonas
 
Jag skulle inte byta efter bara några månader men när den börjar se "trött" ut så byter jag för säkerhets skull... Känns ju inge kul med ett nytt hus med svartmögel bakom panelen även om detta inte på något sätt är farligt. Jag ringe t.o.m. och hörde med Anticimex för en inspektion på platsen efter ~6 mån men de bara skrattade och sa att det är lugnt - och när någon säger så blir jag misstänksam och gör tvärtom ;D

http://www.familjenlindstrom.se/images/utegips.jpg
 
Låter klokt.

Skall kanske smälla på byggplast på spikläkten för lite extra skydd.
 
Jonas_H skrev:
Låter klokt.

Skall kanske smälla på byggplast på spikläkten för lite extra skydd.

ja det är bra men se till att det inte blir tätt. Det ska bara vara ett regnskydd. Utan luftcirkulation har du nog skaffat ett perfekt växthus för lite bakterier.... :)
 
Tipsar om att tejpa skurna ytor och över skruvhål.

/Kent
 
Man kan ju låta plasten vara öppen uppåt under taket, och i nederkant, så borde den uppvärmda luften stiga innanför plasten och torka ut fasaden.

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.