Min klippare har hållit igång sen -15, och ett batteribyte gjordes september -21. Vid ett par tillfällen har klipparen meddelat ”låg batterispänning” men jag har hjälpt den till laddning och den har gått ytterligare lite. Tills den inte tog emot laddning. Eftersom det var nästan precis två år sen batteriet byttes, och det var original så kontaktade jag firman som sålt både klippare och batteri. De kontaktade Husqvarna men fick besked att reservdelar egentligen bara har sex månaders garanti, men i praktiken ett år då klipparen bara går säsong. Om batteriet ska reklameras (inom två år) ligger bevisbördan på mig att felet fanns från början. Så där fanns inget att hämta men…
Firman vill gå halva vägen och erbjöd ett batteri för halva priset och fri frakt.
Nu hade jag redan tidigt köpt ett piratbatteri (halva priset) och bytt. Klipparen går som tåget.
Tack för att ni orkar läsa och nu kommer frågan/frågorna:
Hur hade ni gjort?
Hur länge förväntas batteriet hålla? (Mitt första höll sex år, nästa två år)
 
  • Gilla
kizen
  • Laddar…
R
K Kjell_G skrev:
Min klippare har hållit igång sen -15, och ett batteribyte gjordes september -21. Vid ett par tillfällen har klipparen meddelat ”låg batterispänning” men jag har hjälpt den till laddning och den har gått ytterligare lite. Tills den inte tog emot laddning. Eftersom det var nästan precis två år sen batteriet byttes, och det var original så kontaktade jag firman som sålt både klippare och batteri. De kontaktade Husqvarna men fick besked att reservdelar egentligen bara har sex månaders garanti, men i praktiken ett år då klipparen bara går säsong. Om batteriet ska reklameras (inom två år) ligger bevisbördan på mig att felet fanns från början. Så där fanns inget att hämta men…
Firman vill gå halva vägen och erbjöd ett batteri för halva priset och fri frakt.
Nu hade jag redan tidigt köpt ett piratbatteri (halva priset) och bytt. Klipparen går som tåget.
Tack för att ni orkar läsa och nu kommer frågan/frågorna:
Hur hade ni gjort?
Hur länge förväntas batteriet hålla? (Mitt första höll sex år, nästa två år)
Det beror på en hel del faktorer och det går inte att ge ett svar i år.

För det första så räknas livslängden inte i år/tid utan i laddcykler. Så om klipparen går dygnet runt och därmed laddas oftare kommer batteriet vara slut fortare än om den bara går några timmar på dagen.

Dessutom så kan felaktigt handhavande betydligt förkorta livslängden. Exempelvis om laddaren står mitt i solsken förkortas livslängden, eller om klipparen förvarats oladdad över vintern.
 
R RoAd skrev:
Det beror på en hel del faktorer och det går inte att ge ett svar i år.

För det första så räknas livslängden inte i år/tid utan i laddcykler. Så om klipparen går dygnet runt och därmed laddas oftare kommer batteriet vara slut fortare än om den bara går några timmar på dagen.

Dessutom så kan felaktigt handhavande betydligt förkorta livslängden. Exempelvis om laddaren står mitt i solsken förkortas livslängden, eller om klipparen förvarats oladdad över vintern.
Förutsättningarna har inte ändrats för klipparen under dessa åtta år: ytan är densamma, timern varannan dags klippning, ett hus finns sedan ett par år och klipparen laddad fullt innan förvaring (några ggr har jag varit ordentlig och laddat under förvaring, men inte de senaste två åren).
Hade du accepterat erbjudandet btw?
 
Kort och gott så förväntar jag mig att batteriet ska hålla längre, i alla fall 5 år med någon form av normal användning. Sen att det inte är garanti längre är en sak, men du kan ju alltid reklamera enligt konsumentköplagen men eftersom köpet gjordes när den gamla konsumentköplagen gällde behöver du bevisa att felet var ursprungligt.

Stå på dig är mitt stalltips.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Kort och gott så förväntar jag mig att batteriet ska hålla längre, i alla fall 5 år med någon form av normal användning. Sen att det inte är garanti längre är en sak, men du kan ju alltid reklamera enligt konsumentköplagen men eftersom köpet gjordes när den gamla konsumentköplagen gällde behöver du bevisa att felet var ursprungligt.

Stå på dig är mitt stalltips.
Ja, det kan ju inte vara lätt att bevisa. Firmans erbjudande antyder ju att de är inne på samma linje. De är väl måna om goodwill på ett annat plan än vad Husqvarna är…
Kanske ska kontakta Husqvarna direkt och låta de veta vad jag tycker ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Batterier är lurigt. Hur länge dom håller beror ofta på hur dom sköts. tex hur laddade är dom när man vinter förvarar. Låg laddning och låg temp är inget vidare. Om dom står urladdade en längre tid, så tappar dom snabbt kapacitet. Så länge klipparen går så laddar/laddar-ur dom ju rätt kontrollerat.

Men sammantaget gör det ju att tillverkaren har väldigt lite kontroll på om batterierna sköts korrekt. Så det är väldigt vanligt med begränsad garanti för batterier. Inte bara för Husqvarna.
Min 315X har rullat på i 5 år. Bytte batteriet i somras för att förebygga, då jag tyckte den orkade lite sämre. Köpte också pirat. Mig veterligen så har inte Husqvarna någon egen batteri fabrik, så spelar mindre roll. Jag valde ett som var något kraftigare. Jag tycker det känns om att den orkar mer nu. Man skall nog inte gå för högt där heller, då laddare mm är avpassat för en viss storlek.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
R
K Kjell_G skrev:
Förutsättningarna har inte ändrats för klipparen under dessa åtta år: ytan är densamma, timern varannan dags klippning, ett hus finns sedan ett par år och klipparen laddad fullt innan förvaring (några ggr har jag varit ordentlig och laddat under förvaring, men inte de senaste två åren).
Hade du accepterat erbjudandet btw?
Då låter ju två år väl kort. Det borde inte resultera i så väldigt många laddcykler om den bara klipper varannan dag. Problemet är väl att få rätt.

Om jag hade accepterat erbjudandet? Vet faktiskt inte. Hade nog berott på om jag haft tid och ork att bråka om det. Det finns perioder när jag inte har det.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Jag har en Automower 308 ifrån 2014.
Enligt Husqvarnas manual så ska batteriets livslängd vara 2-4år (beroende på klipptider).
Jag bytte batteriet 2018 när laddtiderna upplevdes längre än klipptiden.
Köpte 3400mah på Batteriexperten och vilken skillnad mot orginalbatteriet 😃👍
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Får avvakta och se hur länge mitt egentligen håller, eftersom det var laddningsbleck som var mitt problem. Har mejlat och gjort en liten pudel hos firman där jag ville reklamera 🙈
 
Min 430X rullar fortfarande på originalbatteri från 2016. Men i år har den stannat ett par gånger på gräsmattan med urladdat batteri innan den hittat hem, så jag gissar att den vill ha ett nytt till nästa säsong.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.