Som rubriken lyder. Hur länge håller en billig trädgårds bevattningsslang?

Tänker lägga circa 10 lpm under markstenen för att anordna självbevattning sommartid.
Har just nu slangen liggande PÅ markstenen. Undrar om någon vet. Det gäller den håller i 2-3 år. Sen har växterna förhoppningsvis etablerat sig.

Det är dessa saker jag tänker på:

Slang -https://www.jula.se/catalog/tradgard/bevattning-och-dranering/bevattning/tradgardsslangar/tradgardsslang-750044/

Automat - https://www.byggmax.se/tradgard/tra.../bevattningstimer-ac-plus-hozelock--p70340083

Bevattnare - 6-8 m av denna
http://www.newgarden.se/Gardena_Dro...aign=product&gclid=CIr-ubTbmMcCFUTicgodg4kNNw

Vad tror ni?
 
B
Sån där slang bruka väl vara hur mjuk som helst, skulle gissa på att den blir rätt platt om du lägger den under marken.
 
Håller med breakman. Billiga vattenslangar ställer enbart till med en massa problem. Bättre att lägga till ett par hundralappar och slippa bli arg och irriterad.
 
Köp en tunn PEM-slang, kostar inte mera än en hundralapp på Jula för 10m
 
En sådan bevattningstimer som du länkar till har jag använt under tre somrar nu. Den fungerar, men problemet är att den inte tar hänsyn till vädret. Det som är lagom vattenmängd vid värme är för mycket när det är mulet.

När jag sett vattenslangar gå sönder så har de legat i solen med fullt vattentryck i. Då mjuknar plasten och vattentrycket spränger slangen. Det problemet slipper du om du lägger den under plattorna, men å andra sidan tar det längre tid innan du märker att den spruckit. Mjuka sladdriga trädgårdsslangar kan vara ganska jobbiga att ha att göra med.
 
Det är dränerande under. Tänker vattna bara 15 minuter var tredje dag. Att lägga under plattor blir lätt. Tänker trycksätta den och lägga under. När allt är på plats, tar jag bort trycket och kopplar på styrningen.
 
Kommer funka, där jag bodde tidigare låg en sån där billig grön runt huset för att det inte fanns nån utkastare på baksidan, jag frågade ägaren när vi köpte huset om dom grävt ner den, Nä, den har försvunnit ner i marken med tiden, den låg där när vi köpte huset 1995, nu var det 2010.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Känner mig tveksam till just sladdrigheten på billiga trädgårdsslangar. Rekommenderar också starkt en PEM-slang under mark.

Annars vad gäller hållbarhet så har vi ett gäng 3/4"-slangar (billiga) köpta på Ö&B för 7 el 8 år sedan. De ligger framme i solen från april till oktober varje år. (Vi använder dem för att vattna upp vattentunnor till hästarna.) Ännu så länge håller de. Några billiga skarvkopplingar har blekts och har små sprickor, men fungerar och håller tätt än så länge. Å andra sidan rör vi dem i stort sett aldrig, utom när vi kortar ner slangarna för att ta in dem över vintern.
Slangarna är gröna kryssarmerade. De viker sig lätt, vilket är irriterande när man ska flytta slangarna. De ligger aldrig med tryck eftersom de är kopplade till en enkel dränkpump i brunnen.
 
Går det att använda standard kopplingar till PEM slangen?
 
tommib
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Perfekt. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.