Hej,

Finns det något "bäst före datum" på en spärrförbindelse? Jag vill åt mina pengar då hustillverkaren inte fixar felet.

Vid slutbesiktningen för mer än tre år sedan upptäcktes att det regnade in genom en spaltventil. Då vi köpte huset på generalentreprenad begärde jag att hustillverkaren skulle åtgärda felet i och med att fönsterna var monterade i väggsektionerna vid leverans. Först hände ingenting, därefter visade det sig att det regnade in genom alla fönsterventiler och jag anmälde detta till hustillverkaren och krävde åtgärd.

Ingenting hände, (förutom att det fortsatte regna in)... Jag visade foton på att det läckte och då kom det från fönstertillverkaren en kille och kollade om allt så OK ut, vilket det gjorde. Han menade att huset låg utsatt för vind och därför kunde det vid regn och blåst tränga in vatten genom spaltventilen. Jag hävdar till hustillverkaren att de har känt till var huset ska stå och att det är fel att det regnar in. Hustillverkaren vill då montera ett extra skydd utanpå fönsterkarmen.

Jag ställer då frågan om hur detta skydd ska monteras, då jag ser att detta skydd ska ligga under putsen i fönstersmygarna. Svaret är att det löser snickaren på plats med fogmassa mot putsen. Jag svarar att jag vill bedöma och diskutera hur lösningen ska fungera och monteras innan någon snickare börjar på egen hand att montera något på mitt hus som kan förstöra huset. Jag anser att hustillverkaren måste kunna visa hur en lösning som de ansvar för ska monteras. Därefter är det tyst från hustillverkaren. Har varit på dem flera gånger men inget händer.

Jag håller pengar inne till hustillverkaren och fick ett krav för snart tre år sedan på att betala. Jag bestred denna faktura och menade att felet med läckande spaltventiler ska åtgärdas innan jag betalar. Problemet är att det verkar inte finnas någon vilja från hustillverkaren att åtgärda felet och det finns en spärrförbindelse så jag kan inte använda pengarna till att fixa felet själv. Vad gör man? Förfaller spärrförbindelsen efter någon tid? Lägga mer tid på att tjata på hustillverkaren orkar jag inte.

Xjonas
 
Hemmakatten
Såvitt jag vet finns ingen tidsgräns för spärrförbindelse, även om det naturligtvis är löjligt att ha en sådan i 10-20 år.

Som jag ser din enda möjlighet att stämma generalentreprenören för att kunna få ut pengarna. Förhoppningsvis släpper entreprenören pengarna innan det hinner gå till rättegång eftersom han inte verkar bry sig om dessa pengar (hur stor är summan?). Om inte blir det en rättegång där utgången kanske är oviss och med höga advokatkostnader för var och en.

Finns det ingen möjlighet till förlikning?
 
Gissade att det var så att det inte fanns någon tidsgräns. Gissar att hustillverkaren hoppas på förlikning och därför inte driver frågan. Det jag inte förstår är ju att jag har påpekat att om det regnar in när jag inte är hemma så följer ju följdskador (trägolv mm). Vad gäller för sådana här tvister med rättskydd och hemförsäkring, har jag något skydd?

/Xjonas
 
Spärrförbinjdelser, bankgarantier osv skall man vara försiktig med. När du ställer ut en bankgaranti så har du i praktiken förskottsbetalat hela summan, det är svårt att få loss pengarna för egen del igen. En oseriös entrepenör kan utnyttja detta och göra själva bankgarantin till en förhandlingsfråga, hur mycket är det värt för dig att vi släpper garantin.
 
Jo, jag håller med dig helt. Med efterkloka ögon ska man ju bara ställa ut en spärrförbindelse på 90% om man har rätt att hålla inne 10%. Men gjort är gjort. Jag hade hoppats på att hustillverkaren skulle börja dra i detta men vi går väl och väntar ut varandra. Kanske skulle undersöka om jag kan byta kontoform för de pengarna jag håller och få in lite mer ränta då detta verkar bli en långkörare.
 
Även att ställa ut den på 90% kana ge strul.

En byggare kan ju i princip sluta bygga när 5% är utfört och sedan börja förhandla om hur mycket det är värt för dig att få spärren släppt.
 
Jo, det är helt sant det oxå. Dock är det inte där jag är nu. Får kolla vad som gäller för en stämning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.