Vi är en familj på två vuxna och två barn. Vi har en bergvärmepump av modell Nibe F1245-8 med 180liter inbyggd vv-beredare. Tyvärr upplever vi att varmvattnet tar slut väldigt snabbt, vi har vid flera tillfällen råkat ut för att fjärde person in i duschen får duscha kallt, eller iaf till stor del i kallt vatten. Det händer även att tredje person hamnar i läget med kallt vatten.

En normal dusch hos oss är snittar på 10min, detta innebär att vv räcker maximalt för dusch i 30min (dvs 10min x 3 pers). Med en vv-beredare på 180 liter känns detta lite märkligt......känns som varmvattnet bör räcka längre.

Vad är era tankar och erfarenheter kring detta? Låter det normalt eller tycker även ni att vv bör räcka längre? Om så är fallet, har ni några idéer om vad som kan ändras/justeras för att vv ska räcka längre.

PS. Jag har testat vp i läget "tillfälligt lyx" och även schemalagt "lyxläge" för produktion av varmare vatten, utan någon märkbar skillnad. Bifogar graf för laddning vv under senaste veckan (om det kan hjälpa)

Mycket tacksam för svar/kommentarer med era tankar och idéer
 
  • Graf över varmvattnets laddningstemperatur i en vecka för en bergvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja varmvatten kan vara en nackdel med värmepump som vill arbeta med relativt låga temperaturer för att få god verkningsgrad. Tycker det borde märkts en del förbättring genom att använda lyxläget. Men hjälper inte det är nästa steg att sätta en elektrisk varmvattenberedare i serie efter värmepumpen. Beroende på storlek kan man då fördubbla mängden varmvatten.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Dom där dipparna i stapeln går ju väldigt långt ner i temp, är det då ni duschar som gör det. Man kan ju ställa upp lyxtempraturen mer men då är ju risken att den går på el för att göra vv. Kom ihåg också när ni aktiverar tillfällig lyx att den också måste hinna med att göra dom extra graderna innan dusch.
 
  • Gilla
strömsborg
  • Laddar…
180 liter med relativt låg temperatur är som sagt inte jättemycket om man är fyra pers som vill duscha i sträck.
När du säger att varmvattnet tar slut, menar du att det blir helt kallt då eller bara ljummet? Jag har en 1255:a och jag har märkt att det gärna sker en omblandning i tanken om det blir en paus i varmvattenuttaget. Går man in direkt efter att två andra personer duschat så går det bra, men om man väntar en kvart så har vattnet ofta blandat sig så att det bara går att få ljummet.
(Jag kör inte lyxläget eftersom jag vill undvika att köra på direktel, däremot har jag justerat upp temperaturen lite på normalläget.)
 
  • Gilla
strömsborg
  • Laddar…
Byt duschmunstycke till ett snålare ett. Duscha snabbare.
 
Tack för svar

@Vector Ja, det är duschtillfällen när staplarna går ner.
@Bigfoot Det är lite olika, först blir det mer ljummet för att efter en stund övergå i kallt

Tolkar jag er rätt att ni inte ser några konstigheter med att vv inte räcker längre än ca 3 duschtillfällen efter varandra (alt parallellt då vi har två badrum)?
 
En dusch beroende på duschmunstyckena tar kanske 5 till 10 liter per minut så räknar du på det så blir det ett antal liter. Om man dessutom gillar varmt vatten då går det ju ännu fortare att göra av med vv. Stäng av dusch när man tvålar in sig, duscha kortare tid och/eller sprid ut duschningen så inte alla duschar efter varann är ju sätt att få vv att räcka längre
 
  • Gilla
strömsborg
  • Laddar…
Det är ju så att vid tillverkning VV så går VP och pumpar på max, det rör om ganska bra i tanken, det varma uppe blandas med svalt och kallt när turbulensen sätter fart och genomsnittstempen i tanken sjunker då öppnar blandningsventilen mer för att kompensera till rätt temp och det blir ytterligare med KV in. Ett ekorrhjul blir det. Ska ni ha mycket VV så blir det en VVB på sidan om i serie med VP , VV från VP kopplas indirekt på KV i VVB och en blandnngsvetil efter VVB
 
  • Gilla
strömsborg
  • Laddar…
Det finns en tillverkare som har ett conector koppel . Det gör att den VVB man monterar
Också värms med värme pumpen

Nibe kanske har något likvärdigt i sin arsenal att tillgå ?
Värt att fråga efter innan du börjar köpa ful el
Till varmvattnet

180 liter vatten som håller en snitt temp på
50 g ( lite varmare i toppen lite kallare i botten )
Har ett energi innehåll på 8,77 kW
En dusch på 10 l i min 38 g vatten
Kräver momentant 20,8 kW i tillförd effekt
Nu ser du varför det inte räcker så länge.


Vp laddkrets går antingen i en ladd slinga i tappvattnet eller i en dubbelmantling utanför
Tappvattnet
Så det blir ingen omrörning av tappvattnet
Vid laddning
 
Redigerat:
  • Gilla
strömsborg och 1 till
  • Laddar…
V vvs facit skrev:
Så det blir ingen omrörning av tappvattnet
Vid laddning
Ok lite baklänges för mig då jag har annan funktion,VV och systemvatten är inte i beröring med varandra men ändock så är det
en grundfaktor med VV-beredningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.