Vi har några hantverkare som just nu lägger om vårt tak. Jag känner mig dock inte 100% säker på att de gör ett bra jobb. Anledningen är att förarbetet var en aning slarvigt gjort vilket troligtvis beror på att de stressade ut pappen, YAP 500, på fredagen inför regnet i helgen. Bristerna inkluderade lite råspont som de borde ha bytt, några lite väl stora bubblor i pappen som inte avlägsnats samt takpappets överlappning mot takfoten. Vi har dock påtalat bristerna som nu är åtgärdade och vi tycker nu att det ser bra ut.

Det som jag nu undrar över är hur det borde se ut mot trekantslisterna och bakomsittande vindskivor. Vid sökning på forumet och internet hittar jag diverse information om nyläggning av tak. Dock hittar man inget om omläggning av tak. Vid nyläggning verkar det som att man viker pappen över trekantslisten och ner på dess yttersida. Sedan så fäster man vindskivan i trekantslisten med takpappen i mellan.

Vid omläggning verkar det dock som att man inte nödvändigtvis avlägsnar gamla vindskivor, förutsatt att de ser bra ut, utan att man skrapar, tvättar och målar om dem. Våra hantverkare har nu takpappen liggande mot trekantslist och vindskiva. På några ställen är den så pass kort att den knappt täcker trekantslisten och på andra ställen går den några centimeter upp över trekantslisten och vilar mot vindskivan.

Någon här som vet hur det skall se ut?
 
Tror inte det har så stor sexuell betydelse. Kommer ju en plåt ovanför den sen ändå.
 
Hejsan

Jag såg ditt inlägg och var bara tvungen att registrera mig som medlem här. Men det var ändå på tiden att jag fick tummen ur o gjorde det. Hur som helst så har jag jobbat som takläggare (papp) i drygt 3 år och jag kan redogöra för hur vi gör.
Man börjar med att gå över taket så att man känner om virket känns bra gör det de så börjar man med att skära bort gamla blåsor på taket, kanske att man får lägga i en ny bit papp för att få det lite jämnare och snyggare. sedan är det bara att rulla ut rullarna. Vid trekantsregeln/vindskivan räcker det med att man går upp med pappen och över vindskivan alltså inte vika ner den eller så för sedan kommer det som sagt plåten över. Vid takfoten försöker man ju alltid att få en så rak och fin linje som möjligt och att det inte rinner ut tjära på den nya fina fotplåten pappen brukar man gå ned med till knäcken på plåten eller så att tjäran rinner ut lagom så att det inte rinner nedanför knäcken iallafall. Ju mindre asfalt som rinner ut ju finar blir ju intrycket av taket med, men man har ju också rikt linjer för hur mycket asfalten ska komma fram.

Hoppas att jag kunde ge dig några svar iallafall..

Mvh Jonas

Edit Handlade detta inlägg om underlagspapp så behöver du inte läsa det jag skrivit för det handlade om ytpapp :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Sojan och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.