Halo!
Jag har en jordbädd där jag tröttnat sen flera år tillbaka egentligen att rensa ogräs...
Nu tänkte jag göra något åt det och lägga över ett lager täckbark ca 5cm.

Jag har hört vissa som kör markduk under täckbarken för att förhindra att ”det aldrig” kommer växa ogräs underifrån då.
Andra menar att det är onödigt med markduk under då ogräset inte orkar/kan ta sig igen täckbarken ändå..

En nackdel som jag förstår det kan vara att lägger man markduk under, blir det inte jobbigare att plantera ett träd eller annan typ av växt, blomma där då? Eller gräver man bara rakt igenom duken på det stället man vill plantera, för att komma åt jorden under.

tack på förhand
 
Claes Sörmland
Har du rotogräs, lägg ett lager med tidningar och sen bark på det. Tidningarna hindrar att rotogräset växer igenom och lyckligtvis bryts de ned på tre år eller så. Ingen markduk, plastduk är ondska efter några år när den smält samman med jord och rötter.
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har du rotogräs, lägg ett lager med tidningar och sen bark på det. Tidningarna hindrar att rotogräset växer igenom och lyckligtvis bryts de ned på tre år eller så. Ingen markduk, plastduk är ondska efter några år när den smält samman med jord och rötter.
Jag är osäker på vad rotogräs är för något?
Det jag hade tänkt att göra är att vända upp och ner på jorden så allt ogräs och annan växtlighet dör! Sedan plattar jag till det och lägger markduk? Eller inte?
Hur menar du med att markduk är ondska när det smält samman? Vad betyder det?

med vänlig hälsning
 
Claes Sörmland
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Jag är osäker på vad rotogräs är för något?
Det jag hade tänkt att göra är att vända upp och ner på jorden så allt ogräs och annan växtlighet dör! Sedan plattar jag till det och lägger markduk? Eller inte?
Hur menar du med att markduk är ondska när det smält samman? Vad betyder det?

med vänlig hälsning
Rotogräs är helt enkelt ogräs som har rötter som övervintrar så att de återkommer år efter år. Tänk maskros, kvickrot och liknande.

Att vända på jorden dödar inte rotoogräs, Enbart om du rensar bort alls rötter så försvinner det.

Markduk finns lite olika varianter men de består av plast. Den ligger kvar i jorden i årtionden och när du eller någon annan en dag vill använda jorden till något så är den som festkletad i jorden och genomvävd av rötter. Sen är då väldigt svår att avlägsna. Man får rensa bort den sköra plasten bit för bit. Det är ett elände. Ondska.
 
  • Gilla
hmanner och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Rotogräs är helt enkelt ogräs som har rötter som övervintrar så att de återkommer år efter år. Tänk maskros, kvickrot och liknande.

Att vända på jorden dödar inte rotoogräs, Enbart om du rensar bort alls rötter så försvinner det.

Markduk finns lite olika varianter men de består av plast. Den ligger kvar i jorden i årtionden och när du eller någon annan en dag vill använda jorden till något så är den som festkletad i jorden och genomvävd av rötter. Sen är då väldigt svår att avlägsna. Man får rensa bort den sköra plasten bit för bit. Det är ett elände. Ondska.
Tack för ett tydligt svar. Det jag har svårt att förstå är hur rotogräs som ex maskros inte dör om man kör ner spaden 20cm vänder jorden. Tänker att då har man väll tagit sig ner till rötterna och mer därtill?

Så du kanske skulle köra utan markduk istället? Kommer ogräset inte tränga igenom täckbarken?
 
Nu när du förklara vad rotogräs är. Så kan jag tillägga att ja, de finns mycket rotogräs där!
 
Det är smidigt att skära upp ett kryss i duken vid plantering.

Enbart 5cm täckbark stoppar inget jobbigt ogräs :(

Tipset om tidningar är bra, när de förmultnat bör rotogräset ha dött.

Rädslan för markduk är överdriven, men den långsiktiga planen bör vara att avlägsna duken när önskad växtlighet tätnar.

Täckbark blir snabbt jord. Om du kan få tag i det varar flis från ek, bok eller Syrén betydligt längre.
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Karlia
Täckduk är trist just för att det är plast, jag har en för att bli av med allt i en rabatt. Tidningar och täckbark lät som en bra idé, det ska jag prova nästa sommar istället!
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Rotogräs kan ha flera meter långa rötter... Man brukar kalla det för fröogräs och rotogräs. Fröogräs sprids med en miljard fröer (typ) men är enkla att dra upp då de inte har så kraftiga rotsystem - växten satsar på många frön istället. Rotogräs sprider sig också med frön men även med utlöpare från sitt rotsystem, rötterna är väldigt kraftiga och kan som sagt vara flera meter långa. De sparar även energi nere i rötterna så om du gräver av en bit så kommer den kvarvarande energin se till att det snart spirar nya plantor.

Hittar inte skoldokumentet där det stod just nu men har för mig det stod att tistlar kan ha 7-9 m djupa rötter. Svårt att gräva tillräckligt djupt då. ;)
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
F faf skrev:
Det är smidigt att skära upp ett kryss i duken vid plantering.

Enbart 5cm täckbark stoppar inget jobbigt ogräs :(

Tipset om tidningar är bra, när de förmultnat bör rotogräset ha dött.

Rädslan för markduk är överdriven, men den långsiktiga planen bör vara att avlägsna duken när önskad växtlighet tätnar.

Täckbark blir snabbt jord. Om du kan få tag i det varar flis från ek, bok eller Syrén betydligt längre.

Mitt inlägg kom inte med så försöker igen..
Ditt inlägg är intressant. Så du menar att man med fördel kan lägga markduk. När man efter 2-3år planterat de träd och växter man vill ha (genom att skära kryss i duken) kan man alltså med fördel ta bort duken och lägga tillbaka täckbarken. För då har ogräset hunnit dö ut?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har du rotogräs, lägg ett lager med tidningar och sen bark på det. Tidningarna hindrar att rotogräset växer igenom och lyckligtvis bryts de ned på tre år eller så. Ingen markduk, plastduk är ondska efter några år när den smält samman med jord och rötter.
Vad tror du om att lägga ett lager med kartonger typ flyttkartoner under täckbarken istället? De är ju tjockare än tidningar så de håller väll längre? Samtidigt som det också är organiskt material och bryts ner efter några år?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har du rotogräs, lägg ett lager med tidningar och sen bark på det. Tidningarna hindrar att rotogräset växer igenom och lyckligtvis bryts de ned på tre år eller så. Ingen markduk, plastduk är ondska efter några år när den smält samman med jord och rötter.
kommer rotogräset tillbaka efter att tidningarna brutits ner efter tre år? Eller dör de ut av att inte kunna växa?
 
Claes Sörmland
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
kommer rotogräset tillbaka efter att tidningarna brutits ner efter tre år? Eller dör de ut av att inte kunna växa?
Nej de dör efter två växtsäsongers täckning ungefär.
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej de dör efter två växtsäsongers täckning ungefär.
Okej. Jag kommer nog köra utan markduk. Istället använda kartonger. Det jag undrar nu är, behöver jag vända på jorden med spaden innan jag lägger kartong och täckbark.
Eller räcker det att jag går med röjsågen och sen kör kartong och bark direkt efter det?
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vad tror du om att lägga ett lager med kartonger typ flyttkartoner under täckbarken istället? De är ju tjockare än tidningar så de håller väll längre? Samtidigt som det också är organiskt material och bryts ner efter några år?
Kartonger har väldigt stort återvinningsvärde, så det skulle jag säga är obra ur miljösynpunkt..

Tidningspapper är mycket bättre, det har ganska lågt återvinningsvärde pga bläcket..

Dessutom, så rent logiskt, krävs det syre för att något ska förmultna, i wellpapp (kartong) finns det "inbyggt" syre (tack vare korrugeringen) så min kvalificerade gissning är att ett par lager med flyttkartong förmultnar snabbare än säg tio lager med gammal tidning..
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.