Efter att ha byggt ett år inomhus har jag nu kommit till punkten för att lägga parketten. Plattan på mark är så klart byggd med alla moderna standarder vilket innebär att det är väll dränderad och att det finns 300mm cellplast isolering under betongen samt att det finns golvvärme.

Bör jag lägga en åldersbeständig plast före jag lägger en tunn ljuddämpande foam?
 
Jag har ungefär samma grej på gång i min källare och tänkte lägga ProVent, både plast och foam i ett och det sägs passa värmegolv. Hade jag varit snålare hade jag kört plastfolie och specialfoam för värmegolv från Byggmax.

Om det finns något plastlager i isoleringen eller under betongen ska man nog inte lägga plast uppepå också eftersom det då blir dubbla fuktspärrar med problem emellan. Jag har ingen plast i konstruktionen, bara lecakulor, cellplast och betong med armering och värmeslang.
 
D09
Har för mig att plastfoamen isolerar värmen nedåt och normalt inte används vid golvvärme utan då är det papprullen som gäller, huruvida det gäller på platta har inte en susning om :)
 
Jag la åldersbeständig plast innan foamen på mitt betonggolv med ingjuten golvvärme. Anledningen är att en betongplatta är fuktig under lång tid och den fukten vill du inte ha upp i ditt fina parkettgolv. Kanske är det inte lika farligt efter ett års uttorkning, men jag skulle nog ändå rekommendera det för att slippa tråkigheter framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.